Antena 3 CNN Life Şef sau lider? 7 paşi către succes

Şef sau lider? 7 paşi către succes

M.Z.
2 minute de citit Publicat la 12:02 30 Iun 2015 Modificat la 12:02 30 Iun 2015
sef.jpg
Foto: seryxme.wordpress.com
Drumul de la "şef" la "lider" este o experienţă provocatoare, dar plină de satisfacţii, consideră americanii de la site-ul de business Entrepreneur
 
Fie că ai propria afacere sau conduci o echipă în cadrul unei organizaţii, a fi şef este sinonim cu eşecul. Şi chiar dacă nu vrei să o recunoşti, o simţi în sinea ta. În schimb, dacă eşti lider, echipa ta va avea rezultate bune şi trainice. Chiar şi în caz de eşec, ca lider, vei fi împăcat cu ideea şi vei accepta că nicio activitate nu are doar succese. 
 
A fi lider este un act de bunătate şi un serviciu făcut colegilor tăi şi ţie însuţi, spune Gina Folk, de la Entrepreneur. Ea enumeră 7 paşi pe care poţi să-i faci de la "şef" la "lider": 
 
1. Iubeşte oamenii
Nimeni nu poate conduce bine o echipă, decât dacă îi place într-adevar să lucreze cu oamenii. Oamenii nu sunt slugi, ci persoane cu trăsături, talente şi personalități unice. 
 
Ca lider, trebuie să te bucuri să-i ajuţi şi să-i priveşti cum evoluează cu succes.
 
2. Ghidează, nu-ţi controla echipa
Şefii simt nevoia să controleze fiecare acțiune, sunt micro-manageri. 
 
În schimb, liderii știu că echipa lor va realiza lucruri excelente dacă beneficiază de îndrumare și de sprijin, mai degrabă decât de control. Aşa că liderii trasează cadul și structura, iar apoi lasă echipa să-şi facă treaba, asigurându-i sprijin pe parcurs. 
 
3. Fii adaptabil
Şefii tind să fie foarte rigizi când cer anumite lucruri. 
 
Liderii, în schimb, înţeleg că trebuie să-şi adapteze stilul personal la nevoile membrilor echipei lor. Ei înțeleg și pun preţ pe calităţile personale ale fiecărui membru al echipei, stabilesc clar aşteptări şi îşi adaptează propria abordare de management cât este nevoie. 
 
4. Deleagă-ţi atribuţiile
Şefii pot crede că îşi deleagă atribuţiile, dar pentru că nu au încredere în nimeni altcineva că poate să facă treaba la fel de bine ca ei, nu-şi deleagă nicio atribuţie pe deplin. 
 
Liderii îşi deleagă atribuţiile cu adevărat. Ei dau sarcini, iar apoi îşi lasă subalternii să se descurce (deși liderii urmăresc periodic să se asigure că membrii echipei lor sunt pe drumul cel bun pentru rezultatele dorite).
 
5. Recunoaşte meritele / accepta vină
Şefilor le place să îşi aroge ei meritele pentru succesul echipei lor. Şi tot ei sunt primii care dau de pământ cu rezultatele slabe ale echipei. 
 
Liderii, în schimb, știu că propriul lor succes izvorăşte din eforturile echipelor lor, aşa că ei îşi ţin ego-ul sub control. Liderii etalează eforturile echipei atunci când au succes, iar în caz de eşec îşi asumă responsabilitatea personală.
 
6. Practică acceptarea riscului
Şefii evită riscurile indiferent de costuri, pentru că le este teamă că "păşind pe creangă" ar putea produce un eşec sesizabil. Şefilor le place să joace în siguranță. 
 
Dar liderii știu că cele mai mari succese sunt obţinute prin asumarea riscurilor. Liderii permit şi încurajează echipa să încerce lucruri noi și ei văd fiecare aşa-numită eroare sau greşeală ca pe o ocazie de a aduce îmbunătățiri.
 
7. Motivează
Şefii îşi motivează subalternii prin frică. 
 
În contrast, liderii îşi motivează echipa dându-şi seama ceea ce îl animă pe fiecare membru al echipei lor în a performa la cel mai înalt potenţial al acestuia. De asemenea, liderii îşi motivează echipa cerându-i excelenţa, chiar şi când membrii echipei nu văd excelenţa în ei înşişi. 
Liderii se bucură şi sărbătoresc succesele, mici și mari, pentru că ei sunt cei mai mari fani ai echipelor lor.

×
Etichete: sef lider
x close