Antena 3 CNN Life Sănătate Obiceiurile românilor la micul dejun: greşeala pe care o facem cu toţii. Avertismentul medicilor

Obiceiurile românilor la micul dejun: greşeala pe care o facem cu toţii. Avertismentul medicilor

Milena Niță
5 minute de citit Publicat la 16:27 09 Iun 2021 Modificat la 16:27 09 Iun 2021
o_1f7of7oqjiqgupq1p0912ftje7b.jpg
Sursa foto: Colaj Facebook/pixabay.com

De altfel, unul din cinci români mănâncă prima masă la birou şi pentru cei mai mulţi dintre ei, micul dejun înseamnă o cafea, arată un studiu realizat recent la noi în ţară.

Circa 80% dintre românii care mănâncă micul dejun aleg să îl servească acasă, iar restul de 20% mănâncă prima masă a zilei la birou. 

Mai exact, prima masă a zilei pentru români înseamnă cafea (75%), produse lactate (62%), sandvișuri (49%) şi produse de patiserie (covrigi, pateuri, snackuri sărate sau dulci - 40%).

Bugetul lunar pentru astfel de produse este de 50 – 200 lei, mai arată studiul întreprins în perioada 12 - 18 mai, pe un eșantion de peste 800 de interviuri. 

Dr. Simona Carniciu: Dimineaţa, trebuie alimente complexe

"Micul dejun trebuie să fie cel mai complet din punct de vedere nutriţional, pentru că dimineaţa, când organismul se trezeşte, are capacitate cea mai bună de absorbţie a nutrienţilor.

De aceea, în prima parte a zilei, trebuie alimente uşor digerabile, cu timpi diferiţi de absorbţie şi digestie, spre exemplu, pâine albă vs pâine cu seminte sau din grâu ori secară. 

Aceste cereale se digeră mai greu şi sunt absorbite mai greu şi avem energie pe o durată mai lungă, spre deosebire de pâinea albă care se absoarbe rapid, nu avem multă energie şi, în plus, se şi depune.

E foarte important ca la micul dejun să avem alimente cât mai complexe, care să conţină proteine, lactete, ou sau proteine de origine vegetală, grăsimi sănătoase. 

Fibrele şi produsele cerealiere sunt importante pentru energie, dar şi pentru o digestie bună.

Ceea ce mâncăm dimineaţa este deosebit de important pentru toată digestia pe parcursul zilei.

Eu nu sunt de acord cu fructe dimineaţa, dar poate fi asociat un fruct cu altceva pentru un mic dejun sănătos", a explicat medicul nutriţionist Simona Carniciu, miercuri, la Antena 3.

Studiul, făcut pe 800 de persoane

"14% dintre români declară că obișnuiesc să consume produse „on the go” de 3-5 ori pe săptămână, arată o cercetare Reveal Marketing Research în parteneriat cu Revista Progresiv. 

Acest studiu este reprezentativ pentru populaţia din mediul urban şi rural. Pentru 4 din 10 respondenți, nivelul de interes față de achiziționarea produselor „on the go” s-a schimbat în perioada pandemiei. 

Românii preferă să cumpere produse “on the go” din trade-ul modern (supermarketuri/ hypermarketuri), în detrimentul magazinelor din proximitatea casei.

80% dintre românii care mănâncă micul dejun aleg să îl servească acasă, iar restul de 20% aleg să mănânce prima masă a zilei la birou. 

Fructe, legume, lactate și dulciuri - alimentele cel mai des consumate de români

Fructele, legumele, produsele lactate și dulciurile sunt alimentele pe care românii obișnuiesc să le consume cel mai des.  

Cât de des consumă românii produse “on the go”?

În medie, 14% dintre români consumă zilnic sau aproape zilnic produse „on the go”, iar 21% dintre aceștia spun că au în medie un consum de produse „on the go” de 1-2 ori pe săptămână. 

Doar 5% dintre respondenți spun că nu consumă niciodată produse „on the go”. Produsul evitat în cea mai mare măsură de către respondenți este mâncarea gătită ambalată – 29% dintre ei declară că nu obișnuiesc să își cumpere. 

Ce mănâncă românii la micul dejun

Persoanele peste 55 de ani sunt cei care declară în cea mai mare măsură că nu își cumpără mâncare gătită ambalată – aproape jumătate (40%) au selectat această opțiune.

Ce consumă românii la micul dejun?

Primele opţiuni ale românilor pentru micul dejun sunt: cafea (75%), produse lactate (62%), sandvișuri (49%), şi produse de patiserie (covrigi, pateuri, snackuri sărate sau dulci - 40%). 

Micul dejun ideal recomandat de către specialişti ar trebui să conţină fructe sau sucuri de fructe, fibre şi proteine.

Pe grupe de vârstă, cel mai mare procent de respondenți care consumă cafea sau băuturi pe bază de cafea la micul dejun se înregistrează în segmentul 55-60 de ani – 82%. 

Legume proaspete, cu prioritate la masa de prânz 

Prima poziție în topul alimentelor preferate de români pentru masa de prânz sunt legumele proaspete, aceste produse fiind alese de șase din zece respondenți. 

Acestea sunt urmate în clasament de fructe proaspete (29%), mâncare gătită ambalată (47%) și dulciuri care au fost incluse în meniul mesei de prânz de circa o doime dintre respondenți. 

La polul opus în topul produselor preferate de români pentru cea de-a doua masă din zi se situează covrigii, pateurile, snackurile sărate sau dulci și fructele uscate – produse care au fost consumate de unul din zece români.

În ceea ce privește masa de seară, 44% mănâncă legume, produse lactate (34%), mâncare gătită (26%), fructe (25%) și dulciuri (20%). 

Dacă vorbim despre factorii care influențează alegerea produselor „on the go”, cel mai relevant criteriu pentru consumatorii români este ca produsele să fie proaspete, însă la fel de important este ca acestea să fie sănătoase – factori invocați de șase din zece respondenți. 

De asemenea, faptul că produsele alese să fie proaspete și sănătoase sunt aspecte esențiale mai degrabă pentru femei, 75% și, respectiv 61% dintre respondente invocând acest lucru.

De ce aleg românii produse “on the go”

Totodată, pentru aproximativ patru din zece români este important ca produsul să ofere aportul caloric necesar, acest criteriu fiind relevant mai ales pentru persoanele din categoria de vârstă 25-34 de ani (47%). 

Alte criterii menționate de români sunt ca produsele „să fie din ingrediente naturale”, „să aibă un preț accesibil” și „să fie ușor de consumat” – aspecte importante pentru aproximativ o jumătate dintre respondenți. 

Bugetul lunar pentru produse „on the go” ajunge la 200 lei

Cel mai puțin important criteriu pentru alegerea produselor “on the go” este ca acestea să fie produse cu aspect frumos.

Întrebați dacă ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produsele „on the go” dacă le-ar oferi o serie de beneficii, majoritatea românilor (52%) au spus că ar plăti mai mult pentru produse sănătoase și pentru produse din ingrediente naturale (48%). 

Mai puțin relevant este ambalajul sigur și robust – doar 7% au spus că ar plăti suplimentar pentru un produs „on the go”. 

De asemenea, datele arată că, în general, românii preferă să cumpere produse „on the go” din trade-ul modern, respectiv din supermarket și hipermarket. Bugetul alocat lunar pentru achiziția de produse „on the go” se situează în intervalul 50 – 200 lei", se arată în comunicatul remis presei.

×
x close