Marele Zid Chinezesc a inspirat nenumărate opere de artă în istoria sa de peste 2.000 de ani. Printre cele mai faimoase se numără „The Great Wall Walk”, un spectacol dramatic de 90 de zile, în 1988, în care îndrăgostiții Marina Abramović și Frank Uwe Laysiepen, regretatul artist german cunoscut sub numele de Ulay, au mers unul spre celălalt de la capetele opuse ale monumentului.
Abramović a început din est, de la așa-numitul „cap de dragon” - unde Marele Zid se scufundă în Golful Bohai ca un dragon care bea din mare - în timp ce Ulay a început de la „coadă”, la mai mult de 5.000 de kilometri spre vest, în deșertul Gobi.
Inițial, cei doi plănuiseră să se întâlnească și să se căsătorească la mijloc
Când ideea a fost concepută inițial, cei doi plănuiseră să se întâlnească și să se căsătorească la mijloc. Dar obținerea permisiunii din partea autorităților chineze a durat mai mult de opt ani, timp în care relația lor romantică, în ciuda faptului că au dobândit faimă și succes la nivel mondial, ca duo de performance art, s-a destrămat pe fondul infidelității, geloziei și a unei partide în trei eșuate. Totuși, niciunul dintre ei nu a vrut să renunțe la proiect și, în martie 1988, au pornit în călătoriile lor respective.
„Amândoi am decis că trebuie să abordăm noi circumstanțe, ceea ce înseamnă separarea noastră... Ne-am lua la revedere”, a declarat Abramović pentru CNN, într-un apel video de la Muzeul de Artă Modernă (MAM) din Shanghai, unde deschide prima sa expoziție muzeală în China în această săptămână.
„Marea dragoste”, a adăugat ea, cuprinde totul: ”Dragostea, ura, dezamăgirea și iertarea. Noi explorăm toate acestea”.
Noua expoziție a artistei sârbe, acum în vârstă de 77 de ani, „Marina Abramović: Transforming Energy”, prezintă lucrări de artă interactive inspirate de călătoria pe Marele Zid Chinezesc din 1988, precum și peste 1.200 de imagini inedite realizate de-a lungul drumului.
„Eram o femeie care mergea singură... fără soț, fără copii, fără să vorbesc limba”
Abramović este prezentată traversând unele dintre cele mai uimitoare și sălbatice părți ale zidului, pe un fundal de munți, ruine dărâmate și teren variat. Există un sentiment clar de izolare - dar această singurătate a oferit spațiu pentru contemplare și reflecție, a declarat artista, recunoscând că trebuie să fi fost o imagine „foarte ciudată” pentru toți cei pe care i-a întâlnit.
„Eram o femeie care mergea singură... fără soț, fără copii, fără să vorbesc limba”, și-a amintit ea. „Ce căutam eu acolo?”
De când a planificat expoziția și a răsfoit arhiva sa de fotografii, artista a fost inundată de amintiri despre sprijinul și ospitalitatea de care a avut parte de-a lungul drumului.
„Localnicii îmi dădeau mereu mai multă mâncare... Dar eu nu puteam să o car pe toată. Mi s-au dat ouă de gâscă, dar sunt atât de mari, așa că aveam unul în buzunarul stâng și unul în buzunarul drept, pentru a păstra echilibrul.”
Abramović nu avea voie să campeze pe zid, așa că a locuit în sate mici de-a lungul drumului. În fiecare dintre acestea, a încercat să întâlnească cel mai în vârstă locuitor - unii dintre ei aveau mai bine de 100 de ani - și, prin intermediul unui translator care o însoțea, i-a cerut să îi împărtășească poveștile lor despre zid.
S-au întânit la mijloc și s-au despărțit: Marina a aflat că Ulay a lăsat-o însărcinată pe traducătoarea sa în timpul călătoriei
La trei luni după ce au pornit la drum, drumurile celor doi s-au intersectat în cele din urmă la Shenmu, în provincia Shaanxi. Potrivit lui Abramović, Ulay a dat peste un loc „de necrezut, plin de semnificație” situat între două temple și a așteptat-o acolo. Lui Abramović i-ar fi trebuit încă trei zile pentru a ajunge la el.
„Îmi venea să îl omor”, a glumit ea. „Pentru mine... m-am dedicat în totalitate acestui concept... te întâlnești exact la mijloc, indiferent dacă este un loc mai fotogenic sau nu.
După ce s-au îmbrățișat, cei doi s-au despărțit, nu înainte ca Abramović să afle că Ulay a lăsat-o însărcinată pe traducătoarea sa chineză în timpul călătoriei, și nu s-au mai văzut timp de 22 de ani.
Cuplul a ajuns viral în toată lumea, când cei doi s-au regăsit după 22 de ani, la specatacolul Marinei din New York
Asta până în 2010, când Ulay a surprins-o pe Abramović la Muzeul de Artă Modernă din New York, în timpul spectacolului „Artistul este prezent”, în care s-a așezat în fața vizitatorilor, unul câte unul, și le-a ținut privirea în tăcere.
„Nu știam că va sta cu mine”, a spus ea, amintindu-și de momentul în care a deschis ochii pentru a-l găsi pe Ulay vizavi de masă.
„Toată viața mea mi-a trecut prin fața ochilor și am început să plâng. A fost un moment foarte puternic”. Încălcându-și propria regulă, ea s-a întins peste masă și l-a ținut de mână, o reuniune emoționantă care a devenit virală.
Povestea celor doi nu s-a încheiat aici: șase ani mai târziu, Ulay a dat-o în judecată pe Abramović pentru lucrările pe care le-au creat împreună. Dar, deși el a murit în 2020, relația lor s-a încheiat pașnic: Printr-o întorsătură a sorții, foștii iubiți au ajuns la același refugiu de meditație tăcută în India.
„Vedeți, universul are propriile sale căi”, a spus Abramović, adăugând că acolo au găsit spațiul necesar pentru a se ierta cu adevărat unul pe celălalt.
„El nu mai este aici; mi-e teribil de dor de el, pentru că ar fi fost incredibil dacă ar fi fost și el aici pentru a sărbători acest spectacol și această amintire a acestei opere epice.”