”O maşină, doar pentru că ea există în proprietatea cuiva, costă undeva la 500 de lei pe lună, dacă vorbim de asigurări, ceva combustibil sau energie electrică și toate taxele asociate”, explică Adrian Mitrea, analist piață auto.
Cu alte cuvinte, românii plătesc cel puțin două salarii medii pe an doar pentru a merge cu mașina.
Pentru o mașină cu motor mic, de până la 1.600 cm cubi, impozitul varia în urmă cu un an între 40 și 64 de lei. În acest moment, suma plătită variază între 57 și 76 de lei. Mai mult decât atât, ITP-ul s-a scumpit, de la 110 lei cât era, în medie, anul trecut, la aproximativ 150 de lei.
Lucrurile nu stau mai bine nici măcar când vine vorba despre RCA. Prețurile polițelor obligatorii au fost plafonate pentru șase luni la nivelul lunii februarie, însă șoferii fac o economie de doar 3% față de perioada anterioară, spun brokerii.
”Dacă luăm o persoană de 30 de ani, fără un istoric de bonus-malus, adică este la prima asigurare pe numele lui, prețurile pot varia de la 1.000 de lei până la 2.500 de lei. Și aici vorbim de capacitate cilindrică de până la o mie de centimetri cubi / până la o capacitate de 3.000 de centimetri”, explică Andrei Iordănescu, broker asigurări.
Și costurile pentru întreținerea mașinii au crescut
Iar costurile pentru întreținerea autovehiculului sunt, de asemenea, extrem de mari.
”Fără să vorbesc de carburanți sau de energia electrică, au crescut undeva cu 20-30 la sută dacă ne uităm la piesele de schimb şi la prețurile de manoperă din service”, spune Adrian Mitrea, analist piață auto.
”Suma pe care o alocăm ține foarte mult de modul în care este exploatată mașina respectivă. Tratamentul aplicat mașinii respective face în așa fel încât să scoatem mai puțini sau mai mulți bani din buzunar”, explică și Sorin Ene, specialist auto.
De ce nu trebuie să oprim motorul
Însă specialiștii vin cu câteva sfaturi pentru sezonul estival.
”Nu este indicat ca, în momentul în care am ajuns la destinație să oprim imediat motorul. Uleiul lucrează la temperaturi mai mari decât apa cu cel puțin 5-10 grade și, în momentul în care opresc motorul cu un ulei la o temperatură de, să spunem 110 grade, făcând în mod repetat chestia asta o să stric alte subansambluri ale motorului foarte scumpe: turbină, cutie de viteză”, mai spune Sorin Ene, specialist auto, potrivit observatornews.ro.