Unele dintre acestea sunt locuri în care nu aveţi permis accesul, iar altele sunt unele politici interne, pe care companiile de croazieră preferă să le ţină ascunse publicului.
Există o cu totul şi cu totul altă lume la bord, paralelă cu luxul dedicat pasagerilor
Dacă va îmbarcaţi în calitate de pasager, veţi lua contact doar cu jumătate din întreg vasul. Multe lucruri de care vă bucuraţi, cum ar fi o cabină spaţioasă, restaurante cu mâncăruri alese, baruri, teatre şi săli de spectacole, piscine sau săli de fitness, e bine să ştiţi că toate aceste facilităţi au corespondente în punţile inferioare, dedicate în exclusivitate mebrilor echipajului. Oricât de curioşi aţi fi, aceste locuri sunt interzise cu desăvârşire pasagerilor.
Morga
Foarte multe vase au la bord o sală de morgă, în cazul în care un pasager moare în timpul navigării. De asemenea, există saci de plastic speciali, pentru cazurile unor decese la bord. Astfel, cadavrele sunt păstrate până ce vasul va acosta într-un port suficient de mare, care să permită repatrierea celui decedat.
Companiile de croazieră nu sunt prea încântate să discute despre aceste aspecte, dar decesele pe mare sunt frecevente, având în vedere că foarte mulţi dintre cei care aleg asemenea vacanţe sunt persoane în vârstă, multe dintre ele asistate.
Membrii echipajului muncesc din greu, fără să beneficieze de vreo zi liberă
Cei mai mulţi dintre cei care lucrează pe un vapor de croazieră lucrează şapte zile pe săptămână şi mai multe ore decât lucrează un american zilnic. Ei nu au nicio zi liberă, dar se bucură uneori de o tură sau două în minus. Vă întrebaţi care este rezultatul? Cu toate că au posibilitatea să călătorească în jurul lumii, de cele mai multe ori nu au timp să viziteze portul.
Membrii echipajului locuiesc la bord
Companiile angajează personal maritim şi ofiţeri pentru contracte care variază între patru şi opt luni, în funcţie de poziţia ocupată de fiecare la bordul vasului. Odată cu terminarea contractului, ei se debarcă şi se întorc în ţara de origine pentru o perioadă de odihnă, ce nu depăşeşte trei luni, iar apoi se întorc la viaţa lor de pe "barcă".
Mulţi dintre pasageri sunt curioşi unde dorm cei care îi servesc în restaurante, magazine şi toate celelalte facilităţi de la bord. Ei dorm într-un labirint de cabine mici, cu paturi suprapuse, la punţile situate sub nivelul mării.
Desigur, în funcţie de gradul şi responsabilitatea pe care o are fiecare, ofiţerii şi alte profesii au cabine la alte deck-uri superioare.
Căpitanul nu stă toată ziua la timonă
De fapt, nu mai există timonă pe puntea de comandă (bridge). Vasul este condus cu ajutorul unui joy-stick, foarte asemănător celui folosit la consolele de jocuri video. Vasele de croazieră au la bord tehnică avansată şi ele pot fi conduse de computer, un pilot automat programat din timp. Bineînţeles, vasul trece sub comanda căpitanului sau a primului ofiţer în timpul manevrelor de ancorare sau ieşire din port. De asemenea, în cazul unor furtuni, vasul este controlat de comandant, care de obicei sunt marinari cu ştate vechi şi cunosc bine capacitatea de rezistenţă a navei atunci când traversează fie uragane anunţate, fie mici furtuni tropicale ivite din senin.
Echipajul petrece mai bine şi mai mult decât pasagerii
Aşa cum spuneam mai sus, sub punţile destinate pasagerilor, există un muşuroi de oameni, angajaţi care se odihnesc, se distrează samd. Crew barurile sunt deschise până mai târziu decât cele destinate pasagerilor, iar petrecerile sunt frecvente. Zilele naţionale ale statelor din care provin, aniversarea unui mebru al echipajului, toate sunt motive de sărbătoare pentru cei care muncesc pe un vas de croazieră.
Unii dintre angajaţi (ofiţerii, managerii) au acces la resturantele şi barurile pasagerilor de pe vas, dar poziţia lor este una de conducere şi se consideră că interacţionarea cu oaspeţii este optimizată în acest fel.