Tot potrivit dicționarului, sustenabilitatea este calitatea unei activități antropice de a se desfășura fără a epuiza resursele disponibile și fără a distruge mediul, deci fără a compromite posibilitățile de satisfacere a nevoilor generațiilor următoare. O strategie de business sustenabilă pe termen lung se construiește pe baza a 4 puncte cheie, prezentate în următoarele rânduri.
-
Sustenabilitatea umană
Sustenabilitatea umană este axată pe binele oamenilor și cuprinde toate investițiile în sistemele de sănătate și educație. În cazul afacerilor, care devin astfel membri ai societății, acest punct cheie pune accent pe conceptul de wellbeing, educare dar și facilitarea accesului angajaților la tehnologii care să le protejeze sănătatea.
Un exemplu de sustenabilitate umană este reprezentat de modul în care antreprenorul Liviu Tudor, fondator și președinte al Genesis Property, a reușit să își gestioneze businessul. Experiența și investițiile în educație și proiecte sustenabile au dus la numirea sa în funcția de Secretar General al Asociației Române pentru Clubul de la Roma, organizație ce reunește lideri de gândire din întreaga lume, care identifică soluții holistice la probleme globale complexe și promovează inițiative și acțiuni pentru a le permite oamenilor să depășească urgențe planetare. În ultimii doi ani, de la începutul pandemiei de COVID-19, Liviu Tudor a dezvoltat certificarea IMMUNE Building Standard™, care propune o rețea extinsă de tehnologii și dispozitive, echipamente specializate, personal dedicat și facilități noi, oferind instrumentele necesare pentru a monitoriza și ajusta starea de sănătate a clădirilor de birouri. Această inovație se bazează pe nu mai puțin de 135 de criterii coerente, tehnologii, dispozitive, echipamente specializate, personal dedicat și facilități noi. Certificarea IMMUNE™ are ca misiune combaterea temerilor legate de riscurile sanitare de la locul de muncă.
-
Sustenabilitatea socială
Conceptul de sustenabilitate socială implică o viziune extinsă asupra lumii în raport cu globalizarea, comunitățile și culturile și urmărește conservarea resurselor sociale prin investiții și crearea de noi servicii. Acțiunile prezentului vor avea un impact asupra generațiilor viitoare, iar ceea ce se întâmplă acum va decide dacă acest impact va fi unul pozitiv sau negativ.
La nivelul businessurilor, sustenabilitatea socială se concentrează asupra relațiilor dintre oameni, coeziunea echipelor, reciprocitate și onestitate. Poate fi încurajată prin identificarea și gestionarea impactului afacerilor asupra angajaților, clienților și comunităților locale și prin comunicare proactivă. Companiile care se axează pe sustenabilitatea socială recunosc importanța relațiilor lor cu societatea și sunt conștiente că nu vor putea să performeze într-un cadru instabil. Angajații, furnizorii și partenerii care se simt respectați și în siguranță sunt mai loiali și mai productivi.
-
Sustenabilitatea economică
Sustenabilitatea economică are ca scop principal protejarea resurselor umane și materiale și majorarea capitalului. Este un alt punct cheie pentru organizații, deoarece menține profitabilitatea pe termen lung, prin crearea unor valori durabile ce implică utilizarea, recuperarea și reciclarea resurselor la niveluri optime.
Creșterea economică este importantă pentru orice business. Sustenabilitatea economică presupune mai degrabă o dezvoltare calitativă, nu cantitativă. Cele mai de succes afaceri au la bază modele ce includ sistemele ecologice și relațiile dintre oameni și își programează creșteri economice graduale, care să nu afecteze mediul sau să pună presiuni asupra angajaților.
-
Sustenabilitatea de mediu
Sustenabilitatea de mediu pune accent pe modul în care afacerile pot obține rezultate economice pozitive fără a aduce vreun rău, pe termen scurt sau lung, mediului. Inițiativele și programele în acest sens sunt multiple și au rolul de a se asigura că nevoile afacerilor sunt satisfăcute, fără a compromite nevoile viitoarelor generații.
Exemplele de sustenabilitate de mediu sunt multiple, de la reducerea utilizării resurselor naturale, folosirea de produse din materiale reciclate și până la activitățile, deja clasice, de plantare a copacilor sau curățenie în locuri publice. Pe lângă protejarea mediului, care este vitală pentru fiecare dintre noi, beneficiile constau atât în diminuarea costurilor pe termen lung, cât și în atragerea de noi parteneri și clienți.
Acestea sunt cele patru puncte cheie pentru construirea unei strategii de business sustenabile pe termen lung. Succesul afacerilor depinde de felul în care își gestionează relațiile cu oamenii, societatea, creșterea economică, dar și de modalitatea prin care arată că le pasă de mediu.