Aparatele electrocasnice „inteligente” care colectează date personale stârnesc îngrijorări. Friteuzele cu aer cald și boxele se numără printre produsele cu supraveghere excesivă, avertizează grupul pentru protecția consumatorilor Which?, potrivit The Guardian.
O analiză realizată de Which? a descoperit că anumite dispozitive inteligente colectează date personale și chiar audio de pe telefoanele utilizatorilor, stârnind preocupări legate de intimitatea digitală. Friteuzele cu aer cald, tot mai populare în bucătăriile britanicilor, și difuzoarele audio „inteligente” se numără printre produsele vizate, susțin experții.
În testele sale, Which? a examinat trei modele de friteuze inteligente care, prin aplicații conectate la smartphone-uri, solicitau permisiunea de a înregistra audio. Deși friteuzele inteligente permit utilizatorilor să programeze prepararea meselor de la distanță, acest nivel de acces al aplicațiilor a fost considerat excesiv și invaziv.
Organizația a descoperit că aplicația Xiaomi pentru friteuze trimite date către rețele de publicitate, cum ar fi Facebook și TikTok, iar informațiile personale sunt trimise către servere din China, conform notificărilor de confidențialitate. Un alt model, produs de Aigostar, avea un comportament similar.
În cadrul testelor au fost examinate și ceasuri inteligente care solicitau acces riscant la telefonul utilizatorilor, inclusiv la locație, înregistrări audio și fișiere stocate, iar difuzoarele audio analizate erau preîncărcate cu trackere de la Facebook, Google și Urbanairship, o companie de marketing digital.
Biroul Comisarului pentru Informații din Marea Britanie (ICO) a reacționat, subliniind că multe dintre aceste produse nu respectă așteptările de protecție a datelor ale consumatorilor. ICO intenționează să elaboreze până în primăvara lui 2025 un ghid pentru producătorii de produse inteligente, menționând cerințele clare de respectare a legilor privind protecția datelor.
Harry Rose, editorul revistei Which?, a făcut apel la o reglementare mai fermă a acestor produse, subliniind că multe companii colectează date fără transparență adecvată.
Xiaomi a răspuns acestor acuzații, afirmând că respectarea confidențialității utilizatorilor este o prioritate și că aplicația sa pentru friteuze nu vinde date către terți. „Permisiunea de a înregistra audio pe aplicația Xiaomi Home nu se aplică friteuzei inteligente Xiaomi, care nu operează direct prin comenzi vocale sau chat video”, a precizat compania.
ICO a recomandat consumatorilor să fie atenți la funcțiile de colectare a datelor pe care le permit atunci când configurează astfel de dispozitive și să verifice dacă produsele au un buton fizic pentru a dezactiva funcțiile de captare a vocii.