V-ați întrebat vreodată de ce portocalele sunt vândute în plase roșii? Un studiu a stabilit că e de fapt un truc folosit de producători și de supermarketuri pentru a vă păcăli simțurile și pentru a vă face să cumpărați mai multe fructe.
O plasă de plastic roșie sau portocalie în care sunt portocalele creează impresia că coaja portocalei e de un portocaliu mai intens, iar fructul pare mai suculent și atrăgător pentru consumatori. Dacă fructele sunt necoapte, plasa colorată va diminua nuanța verzuie și îi va accentua portocaliul făcând ca fructul să arate copt și mai apetisant, scrie IFL Scicence.
În mod similar, lămâile sunt adesea puse în pungi de plasă galbene pentru a le spori culoarea naturală. Dacă ar fi puse în pungi roșii, ar arăta portocalii și nu ar fi atât de atrăgătoare.
Principiul se bazează pe iluzia confetti, un fenomen vizual în care percepția culorilor este puternic influențată de mediul înconjurător. În această iluzie optică, o minge de culoare neutră este plasată într-o grilă de linii colorate diferit. Când liniile unei anumite culori sunt în prim-plan, culoarea mingii pare să se amestece cu cea a liniilor.
Într-un studiu, Psihologul Karl R. Gegenfurtner de la Universitatea Giessen din Germania detaliază într-un studiu efectul pe care plasa portocalie folosește iluzia confetti.
„Cumpăr portocale pentru suc de la vânzătorul meu preferat, în fiecare sâmbătă, de la piața locală. Recent, am constatat că nu avea portocale coapte. Mai târziu, intrând într-un supermarket, a găsit portocale coapte și, bineînțeles, am cumpărat o grămadă. Erau ambalate într-o plasă portocalie pentru a fi mai ușor de transportat. Acasă, când am scos portocalele din plasă, s-a întâmplat o minune: fiecare portocală, frumos colorată în plasă, s-a transformat într-o nuanță de verde!”, a povestit Gegenfurtner.
„Inutil să spun că vânzătorii de fructe și-au dat seama de acest lucru cu mult timp în urmă. Privind în jur în supermarketurile tipice, este ușor de observat că fructele și legumele (de exemplu, lămâi, ceapă, dovlecei sau chiar cartofi) sunt de obicei ambalate în plase care au culoarea alimentelor perfecte”, se arată în studiu.
Lucrarea explică faptul că iluzia confetti se bazează pe principiul că creierul nostru este programat să proceseze vederea periferică și percepția culorilor. Când plasa roșie este plasată peste o portocală, creierul nostru îmbină culorile adiacente pentru a simplifica ceea ce vedem.
Noul studiu este publicat în jurnalul i-Perception .