Antena 3 CNN Life „Doar pun un negativ deasupra frunzei”: Cum arată fotografiile imprimate pe plante vii. Tehnica a fost inventată în anii '90

„Doar pun un negativ deasupra frunzei”: Cum arată fotografiile imprimate pe plante vii. Tehnica a fost inventată în anii '90

Mia Lungu
3 minute de citit Publicat la 20:25 22 Iul 2024 Modificat la 20:35 22 Iul 2024
fotografii printate pe plante vii
Fotografii imprimate pe plante vii de artista Almudena Romero din Spania. Sursa foto: Facebook/ Studio Almudena Romero

O artistă din Spania a vrut să arate cum se pot crea opere vizuale în mod ecologic, îmbinând dragostea ei pentru plante cu pasiunea pentru fotografie, potrivit CNN.

Artista spaniolă Almudena Romero a știut de mică că îi plac plantele: „Cred că aveam vreo patru sau cinci ani, bunica mă suna și mă întreba „ce vrei de ziua ta?”. Iar eu i-aș fi spus: un măslin”.

Acum, odată cu includerea sa în expoziții din Londra (la Galeria Saatchi) și Paris (Muzeul Albert Khan), ea își prezintă arta unică bazată pe plante, care împinge publicul să își pună la îndoială hiperconsumismul, arătând în același timp că este posibil să creezi artă într-un mod ecologic.

În seria sa de patru capitole intitulată „Schimbarea pigmentului”, în loc să developeze fotografiile pe hârtie fotografică, ea le imprimă direct pe plante.

„Doar pun un negativ deasupra frunzei și o las la lumina soarelui, iar apoi imaginea se înregistrează pe frunză”, a spus Romero. „Dar, de asemenea, imprim pe plante vii folosind un proiector digital, iar planta face fotosinteză cu lumina proiectorului și înregistrează o imagine.”

Într-un capitol din această serie, numit „Album de familie”, ea întinde semințe de creson pe o pânză întinsă și le lasă să crească în întuneric, înainte de a proiecta un negativ pe creson.

„Părțile care primesc mai multă lumină produc clorofilă, de unde și tonurile de verde închis, iar părțile care primesc mai puțină lumină rămân galbene, palide”, a spus ea. „Exact ca într-o cameră obscură fotografică. Dar în loc să am un măritor, am un proiector, iar pânza mea de creson este hârtia mea foto. Acesta este modul în care cresc fotografii”.

Procesul clorofilei adoptat de Almudena a fost popularizat în anii '90 de Heather Ackroyd și Dan Harvey, care au proiectat fotografii pe iarbă folosind un negativ și lumina proiectată de becul unui proiector. Se presupune că artiștii britanici au inventat această tehnică atunci când au observat contururi aleatorii ale unei scări proiectate pe una dintre instalațiile lor pe iarbă.

„Când crești aproape de natură, ea devine un lucru foarte important în viața ta”, spune Almudena Romero. „Plantele sunt importante pentru mine, în parte din cauza moștenirii familiei mele și pentru că, în calitate de material fotografic, calitatea lor este impresionantă.”

Aceasta recunoaște, însă, că tehnicile ei ecologice nu ar funcționa pentru toți artiștii. „Este o nișă pentru că produce piese efemere, deci este mult mai dificil să fii sustenabil din punct de vedere financiar când arta ta este efemeră, dar cred că depinde și de modul în care înțelegi viața și ce vrei să faci cu practica ta”, a explicat ea.

×
x close