Antena 3 CNN Life Ce reprezintă amprenta de carbon și cum poate fi aceasta redusă

Ce reprezintă amprenta de carbon și cum poate fi aceasta redusă

mediu
Ce este amprenta de carbon și care este impactul ei asupra mediului. Sursă foto: Shutterstock.com
de Redacția Antena 3 CNN    |    07 Aug 2024   •   09:47

În al doilea trimestru al anului 2023, sectoarele economice responsabile pentru cele mai multe emisii de gaze cu efect de seră au fost industria manufacturieră (23,5%), gospodăriile (17,9%), furnizarea de energie electrică și gaze (15,5%), agricultura (14,3%), urmate de transport și depozitare (12,8%). [1] 

Mai mult ca oricând, companiile trebuie să adopte strategii sustenabile pentru a-și păstra competitivitatea și relevanța pe piață. Citește acest articol și află ce reprezintă amprenta de carbon și câteva metode eficiente prin care poți reduce amprenta de carbon a afacerii tale!

Ce este amprenta de carbon și care este impactul ei asupra mediului?

Amprenta de carbon se referă la totalul emisiilor de gaze cu efect de seră generate de activitățile umane, exprimate în echivalentul de dioxid de carbon (CO2). Aceasta cuprinde emisiile directe sau indirecte rezultate dintr-o activitate, dar și cele acumulate pe întregul ciclu de viață al unui produs sau serviciu. De exemplu, emisiile generate de producerea unui automobil, de utilizarea acestuia și de reciclarea lui la sfârșitul duratei de viață, toate acestea formează amprenta de carbon a automobilului respectiv. 

Emisiile de gaze cu efect de seră sunt principala cauză a creșterii temperaturii medii globale, fenomen cunoscut sub numele de încălzire globală. Aceasta duce la schimbări în modelele climatice ale planetei, creșterea nivelului mărilor, dispariția unor specii și alte efecte negative. În plus, emisiile de CO2 pot contribui la acidificarea oceanelor, afectând biodiversitatea marină. [2]

Principala cauză a amprentei de carbon este arderea combustibililor fosili pentru energie, transport și industrie. Alte surse de emisii de gaze cu efect de seră includ defrișările, agricultura intensivă și deșeurile generate de activitățile umane.

Emisiile directe vs. indirecte de carbon

Emisiile directe sunt emisiile pe care o companie le produce direct, cum ar fi cele provenite de la încălzire sau răcire a clădirilor ei sau de la vehiculele pe care le deține. Acestea sunt, în esență, rezultatul direct al activităților de zi cu zi ale companiei. 

Emisiile indirecte de carbon sunt cele care provin din lanțul de aprovizionare al unei companii. Aceste emisii pot fi mai dificil de cuantificat, dar sunt la fel de importante. De exemplu, emisiile asociate cu producerea și transportul materiilor prime pe care le folosește o companie, sau emisiile generate de deplasarea angajaților către și de la locul de muncă sunt considerate emisii indirecte.

Reputație vs. profit: cum îți afectează amprenta de carbon afacerea?

Reputația sustenabilă a unei companii poate avea un impact semnificativ asupra profitabilității sale. Creșterea conștientizăr problemelor de mediu face ca oamenii să își dorească să cumpere de la companii care țin cont de impactul lor asupra planetei. Astfel, trecerea la practici mai ecologice și reducerea amprentei de carbon a afacerii tale poate duce la o reputație îmbunătățită în ochii clienților.

În plus, reducerea amprentei de carbon poate aduce beneficii financiare indirecte. Companiile cu o amprentă de carbon mică pot fi eligibile pentru subvenții guvernamentale sau pot avea acces la noi piețe care cer produse sau servicii ecologice.

Mai mult, studii recente arată că din ce în ce mai mulți clienți preferă să cumpere de la companii care au o amprentă de carbon redusă. Acest lucru este valabil atât pentru clienții B2B, cât și pentru cei B2C. De exemplu, un studiu recent a demonstrat că 80% dintre consumatori spun că sunt dispuși să plătească mai mult pentru bunuri produse sau obținute în mod durabil. [3]

Cum poți reduce amprenta de carbon a companiei tale?

Măsurarea amprentei de carbon, pentru a înțelege cât de mult contribuie compania ta la emisiile de gaze cu efect de seră. Astfel, poți utiliza diverse instrumente disponibile online sau poți angaja un consultant de mediu pentru a face calculul. Odată ce ai o imagine clară a amprentei de carbon a companiei, vei putea identifica cele mai eficiente metode de a o reduce.

Trecerea la energii regenerabile. Aceasta poate însemna instalarea panourilor solare sau turbinelor eoliene, fie achiziționarea energiei de la furnizori care utilizează surse regenerabile. Această schimbare va reduce amprenta de carbon, ducând în același timp și economii semnificative, având în vedere costurile energiilor regenerabile în scădere.

Implementarea practicilor de reducere, reutilizare și reciclare. Prin aplicarea principiului celor trei R, compania ta poate reduce cantitatea de deșeuri și, implicit, amprenta de carbon. Acest lucru poate implica utilizarea materialelor reciclabile în produse, reutilizarea echipamentelor și asigurarea că deșeurile sunt reciclate în loc să fie trimise la groapa de gunoi.

Alegerea furnizorilor sustenabili. Colaborând cu furnizori care își reduc propria amprentă de carbon și care folosesc practici de producție sustenabilă, poți contribui la reducerea amprentei de carbon indirecte.

Investițiile în echipamente de birou ecologice, precum computere sau aparate de aer condiționat eficiente energetic.

Adoptă o abordare proactivă, măsoară-ți amprenta de carbon și aplică strategii de reducere a acesteia! În acest mod, vei contribui la un mediu mai sănătos și vei putea fi un exemplu pentru alte companii.

Surse 

[1] Eurostat. “EU Economy Greenhouse Gas Emissions: -5.3% in Q2 2023.” @EU_Eurostat, Eurostat, 15 Nov. 2023, ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20231115-1. Accessed 29 July 2024.
[2] Nations, United. “Causes and Effects of Climate Change | United Nations.” United Nations, United Nations, 2023, www.un.org/en/climatechange/science/causes-effects-climate-change. Accessed 29 July 2024.
[3] PricewaterhouseCoopers. “Consumers Willing to Pay 9.7% Sustainability Premium, Even as Cost-of-Living and Inflationary Concerns Weigh: PwC 2024 Voice of the Consumer Survey | PwC.” PwC, 2024, www.pwc.com/gx/en/news-room/press-releases/2024/pwc-2024-voice-of-consumer-survey.html. Accessed 29 July 2024.



×
Subiecte în articol: advertorial
Citește mai multe din Life
» Vezi toate știrile din Life
Cele mai noi știri
Parteneri
x close