Antena 3 CNN International News Rusia s-a îmbogățit ca niciodată în vreme de război din comerțul cu un aliat strategic al Statelor Unite. "Flota din umbră" de 2.000 de nave cu care Putin ocolește sancțiunile

Rusia s-a îmbogățit ca niciodată în vreme de război din comerțul cu un aliat strategic al Statelor Unite. "Flota din umbră" de 2.000 de nave cu care Putin ocolește sancțiunile

Adrian Iclozan
3 minute de citit Publicat la 14:40 19 Feb 2024 Modificat la 15:02 19 Feb 2024
Petrolier
Petrolier în timpul procesului de încărcare în orașul portuar Novorossiisk din Rusia Sursa foto: hepta / Sputnik / Vitaly Timkiv

O analiză CNN arată cum Moscova și-a crescut veniturile pe seama unor vânzări petroliere record, de 37 de miliarde de dolari anul trecut, către India.

India este partener strategic al Statelor Unite.

Analiza CNN mai arată că o parte dintre țițeiul rusesc ajuns în India a fost rafinat acolo și exportat în SUA, sub forma unor produse în valoare de peste 1 miliard de dolari.

Potrivit sursei citate, India și-a mărit achizițiile de țiței rusesc de peste 13 ori, comparativ cu perioada dinainte de războiul din Ucraina.

Rusia vinde legal țiței în India și folosește "flota din umbră" pentru a ocoli sancțiunile internaționale

Vânzările de țiței rusesc către India nu fac obiectul sancțiunilor.

Pe de altă parte, o examinare a rutelor de transport maritim sugerează că volumul uriaș de petrol exportat de Rusia implică așa-numita "flotă din umbră" a petrolierelor controlate de Moscova pentru a încerca să mascheze cu cine și cum face comerț și pentru a maximiza profiturile Kremlinului.

La sfârșitul anului 2022, Statele Unite și o coaliție de parteneri au convenit asupra unui plafon de preț, angajându-se să nu cumpere țiței rusesc peste 60 de dolari pe baril.

Aceste națiuni au interzis, de asemenea, companiilor lor de transport maritim și firmelor de asigurări să faciliteze comerțul cu țiței rusesc peste acest plafon de preț.

"Plafonul de preț a fost adevăratul declanșator al creării flotei fantomă. Cu cât lanțurile de aprovizionare sunt mai lungi, cu cât este mai dificil să se descâlcească transferurile de la navă la navă, și devine, de asemenea, mai dificil să se determine costul real al unui baril rusesc", arată Viktor Katona, șeful departamentului de analiză a comerțului petrolier din cadrul firmei de cercetare comercială Kpler.

O parte din comerțul cu petrol între Rusia și India este deschis și direct. Windward, o companie de inteligență artificială cu activitate în domeniul maritim, a detectat 588 de călătorii directe ale petrolierelor din Rusia către India, anul trecut.

Dar o parte din petrolul rusesc este, de multe ori, transferat pe traseu către alte nave.

Transferurile de la navă la navă pe traseu, menite să ascundă proveniența reală a țițeiului și să eludeze sancțiunile

Compania Pole Star Global a descoperit, anul trecut, peste 200 de călătorii ale unor nave din Rusia care au efectuat transferuri petroliere în Golful Laconian din Grecia.

Acesta este un punct de trecere convenabil spre Canalul Suez și spre piețele asiatice, potrivit analiștilor.

"Transferurile se fac, uneori, în mod legal, dar sunt, de asemenea, folosite ca tactică ilicită pentru a eluda sancțiunile. Adăugați mai multe niveluri la jocul de culise al navelor, deoarece acestea încearcă să încurce autoritățile în ceea ce privește proveniența acestui petrol și cine îl cumpără, la final", a declarat David Tannenbaum de la Pole Star Global.

Acest analist estimează că motivul principal al transferurilor între nave este acela de a se sustrage sancțiunilor, deoarece aproape toate vasele implicate aveau o legătură cu SUA sau cu Uniunea Europeană și ar fi fost supuse plafonării prețurilor.

Ami Daniel, CEO al Windward, a făcut o evaluare similară, arătând că pentru Rusia și pentru comercianții de petrol tentația de a ocoli sancțiunile este uriașă.

"Chiar trebuie să ai un motiv pentru a transfera peste 60 de milioane de barili în mijlocul oceanului și a-i exporta în India, pentru că este mult mai ușor să nu faci asta, ci să navighezi direct", a spus el.

La începutul lunii februarie, Trezoreria SUA a lansat un nou pachet de sancțiuni împotriva navelor și companiilor suspectate că au ajutat la transportul țițeiului rusesc prin încălcarea sancțiunilor americane. Măsura este menită să împiedice funcționarea "flotei ascunse" a Rusiei.

Estimările CEO-ului Windward arată că această flotă a crescut  anul trecut la 1.800 de nave.

Sursa: CNN

Foto: Petrolier în timpul procesului de încărcare în orașul portuar Novorossiisk din Rusia

×
x close