Potrivit înțelegerii, artistul Jens Haaning ar fi trebuit să primească suma exactă de 534.000 de coroane (84.000 de dolari), pe care urma să le încorporeze – la propriu – în două lucrări înrămate.
Acestea urmau să reprezinte, în formă artistică, suma veniturilor medii anuale ale unui danez, respectiv, ale unui austriac – în coroane daneze și în euro.
Comanda venită de la muzeul din Aalborg era, de fapt, o reconstituire a unei opere anterioare a artistului, care reprezenta exact același lucru.
Când muzeografii din Aalborg au deschis pachetele primite de la artist, au găsit cele două rame, nou-nouțe, însă lipsea, totuși, ceva: banii.
Mai mult, Haaning schimbase numele lucrării pe care a trimis-o muzeului în ”Ia banii și fugi!”
”Am ales să fac niște lucrări noi pentru expoziție, în loc să arăt niște piese vechi de 14 și respectiv 11 ani”, a scris Haaning într-un email trimis muzeului, text care acum este afișat lângă cele două rame goale.
Noile piese conceptuale intitulate ”Ia Banii și fugi” sunt acum centrul unei dispute între muzeu și artist.
”Din punctul meu de vedere, artistic vorbind, am văzut că pot crea niște lucrări mai bune pentru ei, mai bune și-ar fi putut imagina”, a spus Haaning.
”Nu am furat banii... am creat artă de 10 sau de 100 de ori mai valoroasă decât planificasem inițial. Care e problema?”, a adăugat el.
Deocamdată, directorul muzeului nu a vrut să precizeze dacă va raporta incidentul la poliție, în cazul în care Haaning nu returnează banii la finalul expoziției, pe 14 ianuarie 2022.
La rândul său, Haaning reiterează că nu are de gând să returneze banii, însă neagă orice fel de acuzație de furt:
”Nu, nu este furt. Într-adevăr, este o încălcare a contractului. Însă încălcarea contractului este ea însăși parte integrantă din lucrare”, spune el.