În 2018, scandalul Cambridge Analytica a dezvăluit modul în care această companie britanică a folosit datele personale a zeci de milioane de utilizatori ai Facebook, fără ştirea acestora, pentru a desfăşura campanii publicitare ţintite masive cu scopul de a influenţa alegătorii britanici şi americani.
În luna martie, Curtea Supremă a Washington DC a respins cererea acuzării de a-l cita pe Mark Zuckerberg ca martor în procedura iniţiată în 2018 şi care vizează reţeaua Facebook.
Biroul lui Racine a fost blocat într-o luptă juridică cu Facebook timp de mai mulți de ani de zile din cauza acuzațiilor coform cărora compania nu a monitorizat utilizarea datelor utilizatorilor de către aplicații terțe și nu a dezvăluit scurgerea datelor către Cambridge Analytica, scrie CNN.
Aceste informaţii ar fi fost utilizate pentru elaborarea unui program folosit pentru orientarea votului alegătorilor americani în favoarea lui Donald Trump în timpul campaniei prezidenţiale din 2016.
Acuzate de prea mare indulgenţă de unii şi de cenzură de alţii, Twitter şi Facebook au luat în cele din urmă decizia, la câteva zile după asaltul de la Capitoliu, de a-l interzice pe platformele lor pe candidatul învins.
"Politicile domnului Zuckerberg au permis un efort de mai mulți ani de a induce în eroare utilizatorii"
Ceea ce a făcut posibil procesul de ieri împotriva lui Zuckerberg, potrivit biroului lui Racine, a fost o serie de dovezi descoperite în timpul procesului de litigiu în dosarul aflat în derulare care implică Facebook.
"Dovezile arată că domnul Zuckerberg a fost implicat personal în eșecul Facebook de a proteja confidențialitatea și datele utilizatorilor săi, ducând direct la incidentul Cambridge Analytica", a declarat Racine într-un comunicat luni.
"Această încălcare a securității fără precedent a expus zeci de milioane de informații personale ale americanilor, iar politicile domnului Zuckerberg au permis un efort de mai mulți ani de a induce în eroare utilizatorii cu privire la amploarea comportamentului greșit al Facebook. Acest proces nu este doar justificat, ci și necesar și trimite un mesaj că liderii corporativi, inclusiv directorii executivi, vor fi trași la răspundere pentru acțiunile lor."
Grupul Meta, compania-mamă a Facebook, Instagram şi Whastapp, precum şi Google (Youtube) au înfiinţat totodată sisteme de raportare şi verificare a faptelor dedicate alegerilor, în special prin parteneriate cu mass-media.