Nicio altă persoană nu a exercitat atâta influență asupra unor industrii atât de ample care ar putea defini viitorul economiei globale: rețelele sociale, călătoriile în spațiu, conducerea autonomă, transportul electric și inteligența artificială.
Acum, CEO-ul Tesla, cea mai valoroasă companie de mașini din lume, și SpaceX, a cărei misiune este nu mai puțin decât să afle cum să transporte viața umană pe alte planete în cazul în care Pământul devine nesustenabil, preia Twitter, platforma despre care crede că este viitorul democrației în sine.
Twitter a parcurs un drum lung de la începuturile sale. Platforma a adus îmbunătățiri majore în moderarea conținutului și suspendarea conturilor care hărțuiesc alți utilizatori sau furnizează informații greșite.
Dar Musk a spus clar că el crede că Twitter a corectat excesiv.
„Cred că trebuie să fim foarte reticenți în a șterge lucruri și să fim foarte precauți cu interdicțiile permanente”, a spus Musk la începutul acestei luni, la o conferință TED. El a adăugat că „timeout-urile” sunt mai bune decât interdicțiile complete.
Privind compania, Musk se va confrunta cu puțină rezistență la reducerea barajelor de moderare a conținutului pe care le-au pus predecesorii săi. Cei care au încălcat anterior politicile Twitter ar putea fi restabiliți.
Conținutul care ar fi putut declanșa odată un avertisment despre, să zicem, dezinformarea vaccinului COVID, pot fi din nou acive.
„Dacă aveți îndoieli, lăsați discursul să existe”, a spus Musk la conferința TED. „Dacă este o zonă gri, lăsați tweetul să existe. Dar, evident, în cazul în care pot există multe controverse, nu ați dori neapărat să promovați acel tweet”.
Twitter este o fracțiune din dimensiunea Facebook (FB) sau TikTok, dar valoarea sa constă în concentrarea de personalități politice și mass-media de elită care au făcut din el principalul lor megafon. Twitter este locul în care știrile și disputele izbucnesc în timp real.
A fost principalul instrument de comunicare al lui Donald Trump pentru anii de dinainte și de-a lungul președinției sale, înainte ca Twitter să-l interzică din cauza rolului său în insurecția din 6 ianuarie. De când a fost interzis, Trump s-a chinuit să-și dezvolte o platformă similară, Truth Social.
Trump a spus că nu se va alătura Twitter chiar dacă i se va permite. Dar mulți cred că în cele din urmă o va face, având în vedere succesul său enorm de a-și transmite mesajul pe platformă.
Musk va fi în curând responsabil de această decizie - o alegere care ar putea influența în cele din urmă cine devine următorul președinte al Statelor Unite.
Pionierat în spațiu
Printre multele ambiții ale lui Musk se numără schimbarea fundamentală a modului în care oamenii ajung de la punctul A la B - precum și crearea de posibilități complet noi pentru punctul B, Marte fiind unul dintre cele două puncte.
Până acum, SpaceX-ul său privat a excelat în această misiune. A învins chiar și Blue Origin al lui Jeff Bezos pentru a-și asigura un contract NASA de aproape 3 miliarde de dolari pentru a duce astronauți pe Lună.
Operațiunile de inginerie ale SpaceX de până acum sunt notabile, dacă nu uimitoare, în raport cu misiunea declarată de a coloniza alte planete. Compania transportă acum în mod regulat echipaje către Stația Spațială Internațională și a fost prima care a lansat un echipaj exclusiv turistic pe orbită în august.
SpaceX are încă un drum lung de parcurs,dar a reușit să evolueze de la proiectul ușor ciudat al unui miliardar excentric la un dispozitiv de încredere al industriei aerospațiale din SUA. Un analist Morgan Stanley a sugerat că SpaceX, mai mult decât Tesla, ar putea contribui la transformarea lui Musk în primul trilionar din lume.
Și cu Tesla, ambițiile lui Musk pentru un viitor apropiat mai futurist sunt expuse. Compania, pe care Musk a preluat-o în 2008, a intrat pe o piață auto aglomerată din SUA și a reușit să se dezvolte într-o întreprindere globală de un trilion de dolari – de departe cel mai valoros producător de mașini din lume după capitalizarea pieței.
Bineînțeles, o mare parte din această valoare depinde și de așteptările pentru un viitor complet electric, auto-condus. Musk a împins neîncetat această viziune, în ciuda accidentelor vehiculelor autonome Tesla. Strategia companiei de ”conducere autonomă completă” a fost descrisă ca fiind inconsecventă în cel mai bun caz și terifiantă în cel mai rău caz.
Software-ul este încă în versiune beta și este departe de a fi complet autonom, în ciuda numelui său.
Niciunul dintre termenele limită nerespectate de Tesla sau lansările defectuoase ale software-ului nu au părut să-l descurajeze pe Musk, care a vorbit despre mașinile care vor conduce singure în viitor prin țară și că decesele din trafic ar putea fi reduse cu 99%.
În ciuda multor promisiuni încălcate, Musk a realizat fapte remarcabile, iar subestimarea ambiției și a capacităților sale a ajuns să-i bântuie pe cei negativi. El conduce mai multe afaceri care ar putea defini viitorul lumii.
Și cu o avere netă de 257 de miliarde de dolari, potrivit Bloomberg, Musk are capacitatea și impulsul de a influența conversația globală.
Cumpărarea Twitter este doar cel mai recent pas.