Demersul, semnalat de CNN, vine după ce responsabilii serviciilor americane de informații au ajuns la concluzia că etapa actuală a conflictului militar prelungit, purtat de Rusia în Ucraina, reprezintă "o oportunitate fără precedent".
Efortul CIA s-a tradus într-un videoclip de aproape două minute, postat pe conturile deschise de agenția americană pe principalele platforme de socializare și conținut: YouTube, Twitter, Instagram și Facebook.
Videoclipul menit să-i convingă pe cetățenii nemulțumiți de războiul din Ucraina și de viața sub Putin să își împărtășească secretele a fost postat, de asemenea, pe Telegram, o sursă foarte populară de știri în Rusia.
Citește și: Serviciile secrete din SUA au estimat cât timp mai plănuiește Putin să ducă războiul în Ucraina
Materialul conține instrucțiuni cu privire la modul în care se poate intra în contact cu CIA "în mod anonim și sigur".
CNN menționează că noua campanie de recrutare vine după una pe care CIA a derulat-o anterior invaziei și care ar fi avut succes.
Potrivit unui oficial american citat de CNN, "mesajul pe care îl aud rușii care lucrează în domenii sensibile și au acces la informații valoroase este 'Vă înțelegem, poate mai bine decât credeți'".
"Am vrut să le transmitem rușilor, pe limba lor, că știm prin ce trec", a adăugat oficialul, care a vorbit sub protecția anonimatului.
El a explicat că videoclipul nu vizează populația generală, unde președintele rus Vladimir Putin se bucură în continuare de un nivel ridicat de susținere, ci mai degrabă persoanele care ar putea fi 'pe muchie de cuțit'.
Videoclipul face apel la cultul rușilor pentru familie
De altfel, videoclipul nu îl menționează pe Putin și nici măcar războiul din Ucraina, ci face apel la teme "atemporale" care i-au convins în trecut pe rușii nemulțumiți să contacteze CIA.
Pe de altă parte, mesajele din materialul CIA fac apel la patriotism, citează din Tolstoi și Dostoievski și induc ideea sacrificiului pentru generația viitoare.
CIA estimează că rușii susceptibili la campanie se confruntă cu îndoiala, lipsa de scop și opresiunea.
"Aceasta e viața la care am visat? Calea pe care am ales-o? .... Asta va fi întotdeauna Rusia mea. Voi îndura. Familia mea va îndura. Vom trăi cu demnitate, datorită acțiunilor mele", spune naratorul în limba rusă, în timp ce în succesiunea de cadre apar o femeie într-o mașină și un bărbat pe stradă, având, ambii, pe ecranele telefoanelor pagina de contact a CIA.
Tonul cromatic este sumbru, cu cadre de iarnă în care albul zăpezii și cenușiul blocurilor construite în perioada comunistă se amestecă într-o nuanță alterată de albastru-gri.
Tema familiei este omniprezentă în cele două minute de material video: în scurte secvențe apar o femeie ce veghează un copil care doarme, un bărbat care ține în mână o fotografie înrămată cu soția și copilul, o fată cu mască chirurgicală întinsă pe un pat de spital, în compania mamei sale, și o fetiță o fetiță cu căciulă, într-un peisaj de iarnă, imortalizată într-o poză de pe un birou guvernamental.
CIA estimează că 14 luni de război i-au făcut pe mulți ruși să se îndoiască de soarta lor sub Putin
Potrivit oficialilor CIA, într-un an de război s-au întâmplat multe de natură să adâncească îndoiala în sânul unei părți semnificative a populației ruse: reprimarea vocilor opoziției, a jurnalismului independent și, mai ales, mobilizarea a sute de mii bărbați ruși pentru frontul din Ucraina.
"Armata lui Putin continuă să sufere pierderi grele. La mobilizarea parțială din toamna anului trecut, mult mai mulți ruși de vârstă militară au fugit din țară decât a reușit Kremlinul să adune și să trimită pe front, ca și carne de tun", a declarat recent directorul CIA, William Burns.
"Dezamăgirea față de război va continua să erodeze conducerea rusă, pe fondul propagandei de stat și al măsurilor represive", a estimat el.
Ținta videoclipului de recrutare este un grup de ruși despre care serviciile american cred că numără mii sau chiar zeci de mii de oameni - atât în țară, cât și în străinătate - și care ar putea avea informații valoroase de împărtășit. Aceste persoane lucrează în domenii precum securitatea cibernetică, tehnologia, finanțele, armata și diplomația.
Este posibil ca mulți dintre acești oameni să nu știe cum să intre în contact cu CIA sau, pur și simplu, să nu fie conștienți că ceea ce știu este de interes, cred oficialii americani.
Succesul în precedenta campanie de recrutare a fost suficient de mare pentru a determina CIA să-și reînnoiască eforturile în acest sens.
"Dacă nu am fi avut succes, nu am fi încercat un demers similar", a declarat un oficial, care a refuzat însă să dezvăluie informații sensibile, cum ar fi numărul informatorilor recrutați în ultimele 15 luni.