Antena 3 CNN International News Expoziția de artă pe care China a încercat s-o oprească în Italia. Conține un exponat viu într-un scaun de tortură și imagini ironice cu Xi Jinping

Expoziția de artă pe care China a încercat s-o oprească în Italia. Conține un exponat viu într-un scaun de tortură și imagini ironice cu Xi Jinping

Adrian Iclozan
4 minute de citit Publicat la 21:15 13 Noi 2021 Modificat la 23:06 13 Noi 2021
Badiucao 2
Expoziția de artă pe care China a încercat s-o oprească în Italia. Conține un exponat viu supus torturii și imagini cu Xi Jinping în timp ce vânează un urs celebru Sursa foto: Twitter @badiucao

Autorul operelor expuse, Badiucao, este un artist originar din Shanghai, care trăiește în exil în Australia, din anul 2009.

Deși a reușit să fugă din China și să primească cetățenia australiană, artistul spune că nu a scăpat complet de brațul lung al cenzurii autorităților de la Beijing.

"Toate galeriile, toți curatorii și toate muzeele din lume se tem că, dacă îmi vor expune operele, își vor pune în pericol activitățile de pe piața chineză. China este foarte pricepută la folosirea capitalului și a banilor săi pentru a controla, a manipula și a închide gura oamenilor critici la adresa sa" a declarat Badiucao pentru CNN. 

Artistul arată că se confruntă frecvent cu restricții impuse operelor sale chiar și în țări cu tradiție democratică, precum Australia și Noua Zeelandă, ca urmare a presiunilor venite de la Beijing.

În 2018, aceste presiuni au fost atât de puternice, încât au dus la anularea completă a unei expoziții Badiucao, ce urma să aibă loc în Hong Kong.

China a făcut presiuni pentru anularea expoziției din Brescia

Guvernul chinez a încercat  să folosească același tip de presiune și în Brescia, pentru a forța anularea expoziției de sâmbătă.

Luna trecută, ambasada chineză de la Roma a trimis o scrisoare către autoritățile din Brescia, în care profera amenințări economice străvezii pentru a determina interzicerea evenimentului artistic.

Astfel, mesajul menționează schimburile comerciale dintre Italia și China, care ar putea fi afectate de o expoziție descrisă ca fiind "plină de minciuni anti-chineze", care "denaturează realitatea, răspândește informații false, induce în eroare poporul italian și rănește grav sentimentele poporului chinez".

Autoritățile din Brescia nu s-au lăsat însă intimidate și au decis să permită organizarea expoziției.

"Trebuie să spun că am fost nevoită să citesc acel mesaj de două ori, deoarece m-a luat prin surprindere", a afirmat viceprimarul din Brescia, Laura Castelletti.

Ea a catalogat intervenția autorităților chineze drept "o intruziune în deciziile artistice și culturale ale orașului", care nu a făcut decât să crească și mai mult interesul publicului față de expoziția lui Badiucao.

Reacția italienilor după presiunile Chinei: China nu e vecină...

În plus, după ce ambasada chineză a transmis acel mesaj, oficialii muzeului din Brescia și politicienii locali au promovat show-ul, intitulat sugestiv "La Cina (non) è Vicina," sau "China (nu) se află prin apropiere", ca pe un simbol al luptei pentru libertatea de expresie. 

Artistul speră ca această atitudine a autorităților din Brescia să servească drept model pentru alte orașe și țări din lume, care i-ar putea găzdui operele pe viitor.

Expoziția din Brescia va rămâne deschisă până în data de 13 februarie.

Ea va găzdui mai multe opere ce transmit mesaje critice sau ironice la adresa unor lideri de la Beijing și a anumitor politici adoptate de guvernul chinez.

Printre acestea se numără:

  • un desen în care președintele Xi Jinping îl vânează Winnie the Pooh, în condițiile în care internauții au comentat masiv pe marginea asemănării dintre omul politic și ursul din benzile desenate;
  • un omagiu adus medicului oftalmolog Li Wenliang, primul cadru medical din provincia Wuhan care a atras atenția asupra existenței virusului Covid-19;
  • un poster ironic la adresa viitoarelor Jocuri Olimpice de iarnă, care ilustrează un participant la biatlon, ce ia la țintă un prizonier uigur legat la ochi;
  • un polițist care fugărește un protestatar pe străzile din Hong Kong.

În primele zile ale expoziției, Badiucao însuși va sta printre exponate (foto galerie), așezat într-un scaun de tortură.

El va citi fragmente dintr-un jurnal al unui rezident din Wuhan, care descrie experiențele sale din timpul crizei COVID.

Badiucao a devenit celebru în 2011, când a început să posteze pe un site de micro-blogging schițe și desene critice la adresa felului în care China a gestionat un grav accident de tren de la Wenzhou.

Badiucao și-a dezvăluit identitatea abia în 2019

Ulterior, operele sale au început să atingă o gamă mai largă de subiecte sensibile, precum masacrul din piața Tiananmen, politicile chineze din Tibet, tendințele autoritare ale președintelui Xi Jinping și gestionarea crizei COVID.

Timp de mai mulți ani, artistul a apărut în public doar cu măști pe față și și-a ascuns identitatea, din motive de securitate.

El a recunoscut oficial cine este abia în 2019, după ce unii membri ai familiei sale i-au spus că au fost contactați de oficiali chinezi, semn că "anonimitatea sa fusese compromisă". 

Această abordare a iscat numeroase comparații între Badiucao și celebrul artist britanic Banksy, a cărui identitate este în continuare învăluită în mister.

Dizidentul chinez respinge această comparație, pe baza mai multor diferențe esențiale:

"Dacă identitatea lui Banksy este dezvăluită, acesta nu va fi vânat de Poliția Secretă din Regatul Unit... De asemenea, sunt foarte supărat pe Banksy pentru că nu realizează niciodată opere critice la adresa guvernului chinez", a spus Badiucao. 

×
x close