Update 22:00 Submersibilul Titan a fost găsit! Familiile au fost anunţate deja de moartea pasagerilor
Opinia aparține lui David Gallo, consilier principal pentru inițiative strategice al entității RMS Titanic Inc., care deține drepturile exclusive de salvare în zona epavei transatlanticului "Titanic", scufundat la prima sa călătorie, în anul 1912.
Epava Titanicului constituia "ținta" celor cinci oameni de afaceri și scufundători, aflați la bordul lui Titan.
Între aceștia se numără și Stockton Rush, directorul general al OceanGate Expeditions, compania organizatoare a "excursiilor" costisitoare, de circa 250.000 de dolari, la epava transatlanticului, situată la 3.800 de metri adâncime pe fundul Atlanticului de Nord.
Citește și: Ultimele imagini cu submersibilul dispărut, înainte de a începe coborârea către epava Titanicului
"Echipajele de căutare nu știu încă unde se află vasul Titan, la cinci zile de la dispariția sa. Paza de Coastă din SUA a confirmat că două vehicule submarine au fost trimise să scaneze fundul oceanului iar unul dintre acestea a ajuns deja în zona de interes.
Până astăzi, acele echipamente nu au putut opera în zonă. Între timp, robotul francez Victor, care se poate scufunda la adâncimi de 6.000 de metri, a ajuns, la rândul său, în zonă, în condițiile în care știm că oxigenul de la bordul submersibilului este pe cale să se epuizeze", a transmis pentru Antena 3 CNN Gloria Pazmino, corespondent CNN.
Ultimele calcule arătau că, la o rezervă estimată pentru 96 de ore, aerul de la bordul submersibilului ar fi trebuit să ajungă până joi după-amiază, în jurul orei 15, după fusul orar al României, transmite Antena 3 CNN.
Desigur, speculațiile au sens în ipoteza în care cei cinci oameni aflați la bord au supraviețuit incidentului - a cărui natură rămâne necunoscută, momentan - ce a dus la dispariția vasului în imersiune, duminică, la circa o oră și jumătate de la începerea scufundării.
"Vestea bună acolo este că se pot întâmpla miracole. Nu trebuie să ne uităm tot timpul la ceas, trebuie să ne mișcăm cât mai repede posibil", a spus Gallo (foto următoare) la emisiunea "This Morning" de la CNN.
"Este greu, pentru că în abisul oceanului este un întuneric ca smoala și poți folosi doar sunetul pentru a obține o imagine eficace. În plus, trebuie să fii la o înălțime destul de mare deasupra obiectului căutat, pentru a-l vedea cu adevărat", a adăugat el.
Gallo este un apropiat al scafandrul francez Paul-Henri Nargeolet, unul dintre pasagerii de pe Titan.
Cu referire la sunetele captate în ultimele zile din apă de balizele acustice, Gallo a estimat că Nargeolet, un explorator experimentat, se va asigura aceste zgomote - despre care se presupune că au fost produse de oamenii de pe Titan - "nu pot fi interpretate decât ca având sursă umană".
Submersibilul Titan a fost proiectat să revină la suprafață după 24 de ore
Submersibilul Titan, care a dispărut în timpul unei scufundări spre epava Titanicului, a fost proiectat să revină la suprafață după 24 de ore.
Informația vine de la Aaron Newman, un investitor al companiei OceanGate. El a vizitat locația naufragiului din 1912 cu Titan, în anul 2021.
Titan este ținut sub apă de balast, care contracarează flotabilitatea normală a submersibilului.
Balastul este eliberat automat după 24 de ore de la începerea imersiunii - în cazul în care aceasta nu s-a încheiat deja - și submersibilul este trimis, astfel, la suprafață, a declarat Newman.
"Este proiectat să revină la suprafață", a insistat el, într-o declarație pentru CNN.
Membrii echipajului au fost informați că pot elibera balastul prin imprimarea unei mișcări de balans a navei sau că pot folosi o pompă pneumatică pentru a elibera greutățile, a adăugat Newman.
Potrivit acestuia, dacă procedurile manuale eșuează, ancorajele care fixează balastul sunt proiectate să se desprindă după 24 de ore pentru a-l trimite automat pe Titan înapoi la suprafața oceanului.
CNN: Patru modalități prin care Titan se poate elibera de balast, pentru a ajunge la suprafață
Newman a mai arătat că propulsoarele lui Titan sunt alimentate de un sistem electric extern, în timp ce comunicațiile și instalația de încălzire sunt dependente de un sistem intern de alimentare.
Separat, Josh Gates, un realizator Discovery Channel care a făcut o scufundare de test pe Titan în 2021, a declarat că a aflat cu acea ocazie că există patru modalități prin care nava poate pierde din greutate și poate fi adusă înapoi la suprafață în caz de urgență, notează CNN.
Astfel, conform sursei citate, există un sistem de eliberare a balastului controlat de computer, un sistem manual de supape care injectează aer în containerele de balast exterioare, un sistem hidraulic pentru eliberarea greutăților și un mecanism de desprindere de sania atașată la submersibil, în vederea revenirii la suprafață.
Foto principală: Submersibilul Titan și robotul subacvatic francez Victor 6000, mobilizat în căutarea sa