În cadrul unui proiect legislativ, Viviane Reding, comisarul european pe Justiţie, propune instituirea unui pachet de legi la nivelul Uniunii Europene care să oblige reţelele de socializare să crească standardul pentru protejarea intimităţii utilizatorilor şi să redea controlul asupra datelor personale acestora.
Comisarul european susţine că site-urile ar trebui să fie obligate să dovedească faptul că este necesară colectarea informaţiilor personale, în loc ca utilizatorii să declare că nu vor să le facă publice.
Pe Facebook, toate profilurile personale, care nu s-au exprimat în sens contrar, sunt accesibile publicului general încă din ianuarie, anul curent.
Conform oficialilor europeni, setările necesare pentru securizarea informaţiilor sunt complexe şi relativ greu de înţeles pentru majoritatea utilizatorilor, motiv pentru care mulţi nici nu ştiu să le activeze. Noile reguli ar face ca intimitatea utilizatorilor să fie principala preocupare a reţelelor de socializare, iar extragerea de informaţii fără consimţământul celor implicaţi va fi ilegală.
De asemenea, noua legislaţie europeană va obliga site-urile să permită şi să înlesnească modalitatea în care un utilizator renunţă la profilul personal, fără să mai fie păstrată niciun fel de informaţie referitoare la acesta.
Uniunea Europeană va desemna instituţii specializate care se vor ocupa de monitorizarea modului de funcţionare a reţelelor de socializare, care vor urmări şi sancţiona abaterile.
În ceea ce priveşte problema jurisdicţiei,Viviane Reding susţine că site-urile de socializare cu milioane de utilizatori europeni trebuie să respecte regulile UE, indiferent unde ar avea sediul sau serverele.
Noile legi vor veni în sprijinul cetăţenilor Uniunii Europeni protejându-le intimitatea, astfel încât informaţiile care se găsesc pe site-urile de socializare să nu le afecteze cariera sau posibilităţile de angajare.
Verificarea potenţialilor angajaţi cu ajutorul profilului personal al acestora de pe reţelele de socializare este o metodă folosită de tot mai mulţi angajatori. Site-uri ca Facebook, Twitter, LinkedIn sau altele au devenit o importantă sursă de informaţii despre candidaţii posturilor oferite.