Patru mari giganţi din sectorul IT - Apple, Google, Facebook şi Amazon - şi-au încălcat treptat tot mai mult teritoriile în ultimii ani, iar în 2013 războiul va escalada pe două fronturi, hardware şi căutare online, potrivit cotidianului american Wall Street Journal.
Marii jucători de pe piaţa software, inclusiv Google şi Amazon, sunt interesaţi să-şi crească prezenţa hardware pentru a spori loialitatea propriilor clienţi şi pentru a avea un control mai puternic asupra serviciilor software. Apple, pe post de răspuns, dezvoltă tot mai mult software propriu pentru a-şi diferenţia produsele.
Google, după achiziţia de 12,5 miliarde de dolari a companiei Motorola Mobility, intenţionează să folosească producătorul de telefoane mobile pentru a lansa noi dispozitive cu sistem de operare Android, cu care să-şi protejeze afacerile de Apple. Amazon s-a implicat mai puternic în acest conflict prin lansarea tabletei Kindle Fire şi testează, de asemenea, propriul telefon.
În acelaşi timp, toate cele patru companii consideră căutarea online drept o oportunitate importantă pentru a-şi păstra clienţii şi a profita de pe urma acestora. În timp ce Google a dominat această piaţă mulţi ani, rivalii vor să-i submineze poziţia prin căutarea online de pe smartphone-uri şi alte dispozitive mobile, precum şi prin servicii care permit recomandări din partea prietenilor.
Apple a lansat pe această piaţă Siri, un serviciu activat prin voce care răspunde pe iPhone şi iPad unor întrebări pe subiecte precum vremea sau rezultate ale competiţiilor sportive. Anul următor, compania vrea să sporească capacitatea de răspuns a serviciului.
De asemenea, la o conferinţă în septembrie directorul general al Facebook, Mark Zuckerberg, a vorbit despre modul în care prietenii pot furniza răspunsuri utile. Compania îşi va extinde capacităţile de căutare online în viitor, a spus el.
Cele patru companii se înfruntă şi pe alte segmente, de la retail la publicitate online.
"Intră toţi unii pe pieţele altora. Fiecare vrea să pună mâna pe cât mai mult teren", a declarat Greg Sterling, analist la Opus Research.
Apple trebuie să arate anul următor că ştie şi să se apere, scrie Wall Street Journal. Rivali de la Samsung la Amazon atacă poziţiile companiei, care în ultimii ani a redefinit piaţa IT prin lansarea unor produse precum iPhone şi iPad.
Competitorii au oarecare succes: cota Apple pe piaţa mondială a smartphone-urilor a coborât în trimestrul al treilea la 15%, de la 23% în primele trei luni ale anului, potrivit datelor firmei de cercetare IDC.