EXCLUSIV ANTENA3.RO // România a ratat prezenţa la Campionatul Mondial din Africa de Sud, din 2010, iar Răzvan Lucescu a fost aspru criticat după înfrângerea umilitoare cu Serbia, scor 0-5. Patronii din Liga I, ale căror echipe se fac la rândul lor de râs prin Europa League, au ieşit la atac şi au cerut schimbarea lui Lucescu jr. Asta pentru că în România toţi microbiştii, de la fani la patroni, sunt antrenori. "Trebuia să îl chemi la naţională şi p-ăla", iar "pe cutare să îl laşi acasă". "Trebuia să ataci acolo", "să te aperi dincolo", acestea sunt sfaturile uzuale date de "cunoscători".
Din 30 octombrie, fiecare are ocazia să îşi facă naţionala după placul lui, pentru că SEGA scoate pe piaţă cel mai bun simulator de management fotbalistic, produs de Sports Interactive. Football Manager 2010 vine cu multe îmbunătăţiri şi zeci de ore de distracţie, păstrând totodată opţiunile din versiunile precedente. Cu o concurenţă din ce în ce mai serioasă din partea Championship Manager, Football Manager 2010 stabileşte un nou standard în ceea ce priveşte realismul din joc.
Conform TNT Games, distribuitorul oficial al Football Manager 2010 în România, noul simulator va fi lansat şi în ţara noastră pe 30 octombrie, simultan cu restul Europei, într-o variantă localizată parţial (manual tradus) cu ajutorul comunităţii Football Manager România
(www.FMRo.ro).
Antena3.ro a stat de vorbă cu "părintele" acestei comunităţi, Mihai Andrieş, care este totodată şi Head Researcher-ul României pentru Football Manager. Are 31 de ani şi prietenii spun despre el că este "o bază de date ambulantă". Cunoaşte date despre jucătorii români din toate colţurile ţării, de la Liga I până la eşaloanele inferioare. Pasiunea pentru managementul fotbalistic, precum şi pentru statistici, şi-a descoperit-o în urmă cu 15 ani. În 2001 a creat primul CM fan-site din România (site-ul www.fmro.ro de azi), care trei ani mai târziu avea să fie afiliat la Sports Interactive. La joc a contribuit mai întâi ca researcher, pentru ca acum trei ani să urce pe scara ierarhică şi să devină head-researcher.
În ajunul lansării Football Manager 2010, Mihai Andrieş a acceptat să stea de vorbă cu Antena3.ro despre noutăţile aduse de Football Manager 2010, despre aportul comunităţii FMRo pentru acest simulator de management fotbalistic şi despre munca de "cercetător-şef", atingând şi subiecte ca lipsa de personal sau pirateria.
Cornel Preda, Antena3.ro: Se apropie lansarea FM 2010. Fanii s-au tot plâns în ultimii ani că Sports Interactive le oferă contra cost doar o bază de date la zi cu puţine alte îmbunătăţiri. Cu ce este mai diferit FM 2010?
Mihai Andrieş, FMRo.ro: Eterna poveste a FM-ului. An de an, lumea s-a plâns de acest fapt: "Dăm banii pe un update de bază de date". Pentru prima oară în ultimii ani, nu va mai fi doar data update masiv. Îmbunătăţirile faţă de versiunile anterioare sunt vizibile cu ochiul liber. De la interfaţa complet schimbată continuând prin noul modul analitic "Match Analysis" şi terminând cu noul modul tactic. Cred că ajunge cât am zis, doar nu vrei să le răpesc fanilor din plăcerea descoperirii tuturor noutăţilor.
Din punctul meu de vedere, aş zice că nu mai avem de a face cu un nou data update, ci cu un joc nou destul de mult schimbat.
C.P. Ce aduce nou FM 2010 pentru români?
M.A. În primul rând o bază de date actualizată. Evident că sunt şi erori inerente, dar nimeni nu e perfect. Multe noutăţi sunt la nivel de detaliu, de statistică. De exemplu, au fost actualizate stadioanele pentru toate echipele din primele 3 eşaloane ale campionatului românesc, au apărut peste 300 de cluburi noi şi am ajuns peste 7.000 de jucători şi tehnicieni în baza de date. Ca să nu mai spun că am refăcut partea de arbitri (mulţam, Nicule!) aproape de la zero.
Bonus, într-o primă fază, va exista şi Liga a III-a jucabilă. Urmând ca din iarnă să facem pasul şi spre Liga a IV-a, toate acestea cu ajutorul noului editor de ligi inclus în FM 2010.
C.P. Ce este editorul de ligi?
M.A. Editorul de ligi este un alt mare plus al jocului. Acum ai posibilitatea de a îţi face orice campionat doreşti şi orice Cupă, din doar câteva clickuri. Campionate precum cel al Ciprului, al Egiptului, dar şi multe altele cerute de ani buni de către fani, pot fi făcute de către oricine.
C.P. Înţeleg că fanii fotbalului românesc vor putea antrena şi în Liga a III-a. Cât de bine implementată va fi?
M.A. Vor putea antrena, însă nu direct din joc. Va exista un fişier care va fi disponibil pe forumul nostru de vineri (n.r. 30 octombrie), fişier care va "activa" Liga a III-a, cu toate cele 6 serii ale ei. Singura problemă pe care o avem în acest moment este legată de schimbarea sistemului competiţional care va avea loc la vară. Editorul, cel puţin în cea mai recentă variantă testată de noi, încă nu "ştie" cum să realizeze acest lucru. Există un test logic pe care îl face înainte de a salva fişierul de configurare, test care îţi cere ca numărul de echipe retrogradate din eşalonul superior să fie egal cu numărul de echipe care vor promova. Cum la noi nu există această egalitate (10 pică, 6 urcă), nu vrea să salveze în forma asta. Ceea ce înseamnă că suntem obligaţi să facem un sistem care presupune ca 10 echipe să promoveze din Liga a III-a.
C.P. Esti HR pe România, cât timp îţi ocupă munca asta şi câţi oameni te ajută?
M.A. Foarte mult şi foarte puţini, adică foarte mult timp şi foarte puţini oameni. La ultima numărătoare au ieşit cam 20 de oameni, dar, din păcate, nu toţi au acelaşi aport. Şi din păcate, interesul pentru munca de research este scăzut. Toţi vor ca jocul să arate bine, dar nimeni nu ajută. Problema majoră este lipsa de seriozitate, nu de multe ori fiind confruntat cu situaţia neplăcută de a mă trezi că oamenii nu mai dau niciun semn de viaţă sau nu îşi respectă termenele de predare a fişierelor.
C.P. Care sunt cele mai bine acoperite zone ca research? Care sunt sursele de informare, în general?
M.A. Cea mai bine acoperită zonă aş putea spune cu mâna pe inimă că este cea a Banatului. Cei care se ocupă de această zonă au fost extraordinari tot timpul şi nu ştiu ce m-aş fi făcut fără ei. În schimb, marea dezamăgire vine de la Cluj, unde nu am nici acum un om care să se ocupe de CFR Cluj şi echipele din zonă. Cât despre sursele de informare, acestea variază de la anuare statistice (traiască Fotbal Vest), siteuri oficiale, siteurile ziarelor locale, presa centrală şi chiar oameni sau jucători de la cluburi.
C.P. Vă este uşor să obţineţi informaţii direct de la cluburi?
M.A. Nu. Ne-am izbit în repetate rânduri de zidul ridicat de cluburile din România, care se tem că informaţiile cerute sunt folosite pentru a le face rău sau pentru a fura jucătorii, când, de fapt, ei nu realizează că îşi pot face o promovare a imaginii clubului gratis prin intermediul FM-ului. Din păcate, asta e ţara în care trăim.
C.P. Cât de obiectiv este făcut acest research?
M.A. Obiectivitatea researchului este un subiect delicat. Deşi îmi doresc ca fiecare dintre researcheri să fie cât mai obiectiv, există destule scăpări. Unele din prea mult entuziasm, altele din lipsă de interes sau din simpla neînţelegere a procesului de research. Sunt destule subiecte pe care le abordăm pe secţiunea privată a researcherilor de la limitele în care trebuie să se încadreze atributele până la potenţialul tinerilor ş.a.m.d.
Anul acesta am încercat să apelez şi la ajutorul celorlalţi în ceea ce priveşte o serie de elemente legate de research şi am avut parte de destul ajutor din acest punct de vedere. Treptat, vor mai exista situaţii în care vom mai cere ajutor şi din afară pentru chestii care nu sunt supuse embargoului de către SI Games.
C.P. Esti mulţumit de comunitatea de fani din România? Ţi-ai dori să fie mai mare, mai activă? Cum incerci să atragi fanii?
M.A. Nu sunt mulţumit şi nu ştiu dacă voi fi mulţumit vreodată. Am fost acuzaţi de multe ori că suntem elitişti, că nu reprezentăm comunitatea, că userii noi nu sunt bine primiţi. În condiţiile în care un procent majoritar din cei care sunt pe forum, nu "există" decât atunci când apare jocul sau sunt lansate patchurile oficiale, nimeni nu are dreptul să emită pretenţii că nu ne interesează userii noi. Userii noi de foarte multe ori nu aduc nimic pe forum/site. Cei care se înscriu pe forum ca să discute o tactică, să aducă ceva inovator pentru joc sau să vină cu un subiect interesant legat de joc sunt foarte puţini.
Românii s-au învăţat la de-a gata. Ei nu au chef să gândească o tactică, pe care să o supună atenţiei celorlalţi. În cel mai bun caz, ei vin cu o tactică de pe alte forumuri şi se laudă ce buni sunt. Acum câţiva ani, când nu exista România în CM, eram mai creativi, produceam mai mult, eram o comunitate în adevăratul sens al cuvântului. În momentul de faţă, dacă vrem logouri sau facepack-uri le luăm de pe site-uri străine. Noi nu suntem în stare să facem pentru noi, fiindcă ne e lene. Asta e marea problemă a userilor noi: comoditatea, lipsa de chef.
Cât despre modalităţi de atragere, e cam greu de discutat, cât timp FMRo.ro este un site non-profit, întreţinut din fondurile mele şi în timpul liber. Pentru premii consistente, este nevoie de fonduri, iar dacă ceri o taxă de participare simbolică, ai să vezi că nu mai participă nimeni. Dacă e gratis, să fie primit, dacă e pe bani, nu avem nevoie. Oricum, vor exista nişte competiţii după lansarea jocului, unde se vor da ca premii nişte jocuri originale, dar asta de abia săptămâna viitoare.
C.P. Conform TNT Games, anul trecut s-au vândut sub 1.000 de exemplare în România de FM 2009. De ce aşa puţine?
M.A. Ne întoarcem la povestea de mai sus: dacă e gratis, să fie primit, dacă e pe bani, nu avem nevoie. Vrem să avem jocul în limba română, dar nu am da bani pe el să îl luăm original. Preţul actual al jocului mi se pare decent, ţinând cont că îl iei o singură dată pe an. Dacă economiseşti puţin peste 10 lei pe lună, îţi permiţi să îţi iei jocul. Doar că românul nu vrea să economisească, ci preferă să ia de pe torrente sau de pe DC++ şi e mulţumit că are un joc plin de buguri, "spart" prost, care îi dă erori din 5 în 5 minute, dar e gratis.
C.P. Cum afectează acest aspect modul SI de a apleca urechea la dorinţele comunităţii FM din România?
M.A. Mai are rost să răspund? Am discutat în urmă cu un an şi ceva despre posibilitatea traducerii jocului/comentariilor în limba română. Mi s-a răspuns că, deşi mă apreciază pentru munca depusă, este un vis frumos ceea ce solicit. Cât despre introducerea Ligii a III-a în joc, la fel. Acum, e drept, există editorul de ligi, dar oficial, tot nu suntem în joc cu Liga a III-a.
Suntem în schimb între primele 20 de ţări la piraterie în ceea ce priveşte Football Manager 2009, iar numărul de activări a fost mult sub 1.000. Cam zice tot asta, nu?
C.P. De ce ar trebui să cumpere jocul fanii FM, pe lângă faptul că nu ar mai încălca legea?
M.A. Trecând peste chestia cu legea, apare o problemă simplă. Jocurile originale te feresc de o grămadă de erori, poţi actualiza jocul fără probleme. Şi, bonus, eviţi momentele penibile când te dai de gol prin gafe jenante că ai jocul pirat.
Cei de la Caţavencu au intrat în istorie anul trecut, când s-au plâns că nu mai există opţiunea de Go on Holiday într-o recenzie făcută jocului pe site-ul lor. Singura problemă a fost că acest bug apare doar în jocurile pirat.
C.P. În final, zi-ne ce înseamnă pentru tine Football Manager? Cum a început aventura asta pentru tine?
M.A. Un mod de viaţă care a început acum 15 ani. Eram la un amic unde am văzut un joc de fotbal foarte interesant (dacă interesant se poate numi astăzi un joc în care urmăreai nişte linii cum urcă şi coboară pentru a-ţi arăta când ataci şi când te aperi). Amuzant a fost că nici nu ştiam că se numeşte CM 93-94. Noi îi ziceam Calcio, că aşa se numea folderul în care se afla.
Au urmat toate etapele seriei CM, culminând cu momentul maxim CM 01/02 considerat cel mai bun joc din serie. Am rămas pe baricada SI Games, cu seria FM, lucru pe care nu îl regret nici azi. Am făcut patchuri care băgau campionatul României în joc, dar şi updateuri la baza de date. Am făcut siteul de CM în 2001, care a ajuns siteul de FM de azi. Am trecut şi prin munca de research, de unde am fost dat afară timp de un an, fiindcă aveam prea multă dreptate. Treptat, am urcat pe scara ierarhică, ajungând ca de 3 ani să mă ocup de researchul pe România pentru FM. Şi mai fac şi betatesting de 2 ani la FM Live.
Notă: Seria Football Manager a debutat iniţial în 1992, sub numele de Championship Manager (CM). Totuşi, în urma despărţirii de publisher-ul original Eidos, după sezonul 03/04, Sports Interactive şi-a pierdut drepturile de a mai folosi numele Championship Manager şi a redenumit jocul Football Manager, publicând jocul cu ajutorul SEGA. Cum Sports Interactive a păstrat bazele de date şi codul sursă al jocului, fanii CM au migrat spre FM, în timp ce Eidos, în parteneriat cu Beautiful Game Studios, încearcă de câţiva ani să ridice Championship Manager la nivelul Football Manager.
"Singurul lucru pe care îl mai doresc e ziua de 36 de ore şi ora de 100 de minute ca să am timp de tot ce mi-am propus"
"România e între primele 20 de ţări la piraterie în ceea ce priveşte FM 2009"
"Ne-am izbit în repetate rânduri de zidul ridicat de cluburile din România, care se tem că informaţiile cerute de noi sunt folosite pentru a le face rău sau a fura jucătorii"
"Într-o primă fază, în FM 2010 va exista şi Liga a III-a din România, urmând ca din iarnă să facem pasul şi spre Liga a IV-a"
"Au fost actualizate stadioanele pentru toate echipele din primele 3 eşaloane ale campionatului românesc, au apărut peste 300 de cluburi noi în România şi am ajuns la peste 7.000 de jucători şi tehnicieni români în baza de date"
Cornel Preda, Antena3.ro