Sâmbătă a fost declarată zi de doliu naţional în Serbia după tragedia din Novi Sad. 14 oameni au murit după ce acoperișul gării s-a prăbușit. Autoritățile au început şi o anchetă, iar președintele sârb a promis că „cei responsabili vor fi pedepsiți”, informează AFP, potrivit Agerpres.
Locuitorii au aprins vineri lumânări şi au depus flori la un memorial improvizat din apropierea gării, dar şi în alte oraşe. Noi adunări sunt planificate pentru sâmbătă.
Autorităţile sârbe au declarat că ancheta pentru „determinarea responsabilităţii” pentru accident a început sâmbătă.
„Douăzeci de persoane vor fi audiate încă de astăzi (sâmbătă - n.r.), începând de la vârf, oameni din ministere, de la compania publică de căi ferate”, a declarat ministrul de Interne, Ivica Dacic, pentru postul de televiziune Prva.
El a declarat că poliţia a confiscat documente referitoare la gară de la birourile Ministerului Construcţiilor, Transporturilor şi Infrastructurii.
După trei ani de renovare parţială, o porţiune a gării din Novi Sad, al doilea oraş ca mărime din Serbia, a fost redeschisă în iulie. Dar unele porţiuni sunt încă în construcţie.
Cu toate acestea, compania căilor ferate sârbe a clarificat într-un comunicat că acoperişul exterior care s-a prăbuşit nu a făcut parte din renovările efectuate.
„Cei responsabili vor fi pedepsiți”
„Vă asigur că cei responsabili vor fi pedepsiţi”, a declarat vineri preşedintele sârb, Aleksandar Vucic.
Potrivit Reuters, gara din oraşul Novi Sad, situat la aproximativ 70 km nord-vest de Belgrad, a suferit renovări în 2021 şi 2022. Alte lucrări minore au continuat până în iulie anul acesta, când Ministerul Transporturilor a declarat că în renovare au fost investite în total 16 milioane de euro.
Ministrul Transporturilor, Goran Vesic ,a declarat că ancheta, deschisă de autorităţile din Novi Sad, va include Institutul de Stat al Traficului, compania de căi ferate de stat şi consorţiul chinez care a întreprins lucrările de renovare.
„Ancheta va stabili... cine a luat decizii, cine a semnat şi a parafat, cine era responsabil cu controlul (calităţii) lucrărilor”, a spus Vesic într-o emisiune TV.
Vesic, compania de stat a Căilor Ferate Sârbe, Institutul de Stat pentru Trafic şi consorţiul chinez China Railway International Co. Ltd şi China Communications Construction Company (CRIC-CCCC), care au renovat clădirea, toate au spus că porţiunea din acoperiş care s-a prăbuşit nu a fost inclusă în lucrările de renovare.