Antena 3 CNN Externe Studiu: În Cosmos, oamenii îmbătrânesc accelerat și riscă probleme cu inima, ochii, rinichii și oasele

roiul de galaxii Perseu
de Redacția Antena 3 CNN    |    22 Iun 2024   •   22:00

Corpul uman este pus la grea încercare în spațiu, până într-acolo încât o călătorie dus-întors pe Planeta Roșie riscă să-i distrugă rinichii unui astronaut, spune autorul unui studiu integrat într-un amplu efort de cercetare, care a fost publicat recent în revista Nature, relatează Agerpres.

Efectele imponderabilității și ale radiațiilor cosmice sunt răspunzătoare de potențialele daune majore aduse sănătății celor care petrec mult timp în spațiul cosmic.

Vestea bună e că multe dintre efectele nocive sunt reversibile la întoarcerea pe Pământ. Vestea proastă este că, pe seama modificărilor din organism, traiul și călătoriile în Cosmos au o "durată de siguranță" destul de redusă.

Materialul din Nature, care face trimitere la aproximativ 20 de studii, trage concluzii pe baza datelor culese cu ocazia misiunii Inspiration4.

Este vorba despre patru turiști spațiali ai companiei SpaceX, care au petrecut trei zile pe orbită într-o capsulă, în septembrie 2021.

Finanțată de miliardarul Jared Isaacman, misiunea și-a propus să demonstreze că spațiul este accesibil și pentru persoanele care nu petrec ani întregi antrenându-se precum pentru o astfel de performanță, precum astronauții profesioniști.

Datele medicale ale membrilor misiunii Inspiration4, disponibile cercetătorilor din toată lumea

Cei patru americani din misiunea Inspiration4 nu au ezitat să se supună unei serii de teste. Rezultatele au fost comparate cu rezultatele testelor efectuate pe alți 64 de astronauți.

Cercetători de la peste 100 de instituții din întreaga lume au analizat aceste informații.

Dimensiunea eșantionului este mică în comparație cu cele aproape 700 de persoane care au ajuns în spațiu, de la începutul misiunilor cosmice.

Însă guvernele nu au fost întotdeauna dispuse să împărtășească datele din misiunile lor, a explicat Afshin Beheshti de la agenția spațială americană NASA.

Beheshti este unul dintre oamenii de știință care au condus cercetarea pe baza datelor de la cei patru turiști spațiali.

Înțelegerea efectelor traiului în Cosmos, crucială pentru viitorul explorărilor și ale turismului spațial

Viitoarele misiuni lunare cu echipaj uman depind de informații precum cele care se degajă din studiile publicate în Nature. Același lucru este valabil și pentru clubul exclusivist al companiilor care-și propun să facă turism spațial.

"Este cea mai amănunțită examinare pe care am efectuat-o vreodată asupra unui echipaj", a declarat Christopher Mason, de la Facultatea de Medicină din cadrul Universității Cornell din New York, autor principal al unuia dintre studii.

Au fost examinate modificările înregistrate la nivelul sângelui, inimii, pielii, proteinelor, rinichilor, celulelor, precum și la nivel genetic.

Ca și concluzie generală, pe parcursul unui zbor în spațiu, oamenii pot experimenta scăderea masei osoase, probleme cardiace, oculare și renale.

Dar aproximativ 95% dintre acești indicatori de sănătate revin la nivelurile anterioare în termen de trei luni după întoarcerea pe Pământ, iar oamenii se recuperează rapid, a explicat Christopher Mason.

El speră că aceste descoperiri îi vor ajuta pe cercetători să identifice medicamentele sau tratamentele necesare pentru a proteja mai bine echipajele spațiale.

Efectele la nivel cromozomial în spațiu, similare îmbătrânirii

Unul dintre studii a arătat că telomerii celor patru membri ai echipajului s-au lungit într-o manieră spectaculoasă în perioada petrecută pe orbită.

Telomerii reprezintă formațiuni repetitive de ADN situate la capetele cromozomilor, iar la oameni alungirea lor vine odată cu înaintarea în vârstă.

Acest efect de "îmbătrânire în spațiu" a fost temporar în cazul celor patru membrii ai misiunii Inspiration4: în lunile care au urmat întoarcerii pe Pământ, telomerii lor au revenit la lungimea lor inițială

Găsirea unei modalități pentru a rezolva alungirea telomerilor în spațiu ar putea contribui la lupta împotriva îmbătrânirii, a estimat Susan Bailey, de la Universitatea de Stat din Colorado, autoarea unuia dintre studii.

Nu prea multe călătorii dus-întors pe Marte

"Având în vedere datele colectate până în prezent, nu există niciun motiv care să ne împiedice să ajungem pe Marte și să ne întoarcem în deplină siguranță", a apreciat dr. Mason.

"Având în vedere valorile radiațiilor, probabil nu vom face mai multe călătorii", a adăugat el.

Keith Siew, de la London Tubular Centre, autor principal al unuia dintre cele 20 de studii, este mai sceptic.

"Chiar dacă un astronaut poate merge pe Marte, este posibil ca pe drumul de întoarcere să aibă nevoie de dializă", a declarat Siew.

Un studiu a arătat că șoarecii expuși la radiații echivalente cu cele acumulate în doi ani și jumătate petrecuți în spațiu au suferit leziuni renale permanente.

Un alt studiu sugerează că astronauții de sex feminin ar putea tolera mai bine stresul cauzat de zborurile în spațiu.

O explicație ar putea fi legată de faptul că femeile nasc, astfel încât corpul lor este mai obișnuit cu schimbările majore, potrivit dr. Christopher Mason.

Foto: Roiul de galaxii Perseu, fotografiat de misiunea Euclid a Agenției Spațiale Europene