Premierul ungar Viktor Orban a avertizat vineri că Uniunea Europeană se îndreaptă către un „război rece economic" cu China, în condiţiile în care liderii blocului european se pregătesc pentru un vot major privind impunerea de tarife la importurile de maşini electrice produse de China, relatează Reuters, citat de Agerpres.
Membrii Uniunii Europene vor vota vineri dacă vor impune tarife de până la 45% la importurile de vehicule electrice produse de China pentru următorii cinci ani, ceea ce ar putea duce la represalii din partea Beijingului.
După ce s-a abţinut de la un prim vot neobligatoriu asupra propunerii în iulie, Germania, principalul partener comercial al Ungariei şi cea mai mare economie din UE, va vota împotriva introducerii tarifelor UE, au declarat pentru Reuters surse familiare cu acest subiect.
„Ceea ce ei ne obligă să facem acum, sau ceea ce UE vrea să facem, este un război rece economic", a declarat Orban într-un interviu la postul de radio public, referindu-se la tarifele propuse de UE pentru China.
Orban, vârful de lance al unui demers în Europa Centrală pentru a aduce fabrici chineze pentru producţia de maşini electrice şi baterii în Ungaria, a declarat că ţara sa vrea să continue comerţul cu ambele părţi.
El a adăugat că produsele fabricate în UE vor fi din ce în ce mai greu de vândut dacă economia mondială este împărţită în două blocuri şi că nu este clar dacă Ungaria îşi poate urma cu succes strategia de „neutralitate economică".
UE ar putea impune taxe vamale suplimentare de 45% pentru importurile de mașini electrice din China
Uniunea Europeană intenţionează să voteze în 4 octombrie dacă va impune taxele vamale suplimentare de 45% la importurile de vehicule electrice (EV) fabricate în China, au declarat pentru Bloomberg surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
Statele membre UE au primit un proiect de reglementare pentru măsurile propuse. Votul în rândul statelor membre UE a fost puţin întârziat, pe fondul negocierilor de ultim moment cu Beijingul, pentru găsirea unei soluţii care să evite impunerea noilor tarife. Încă ar putea fi modificate noile date, susţin sursele, citate de Agerpres.
Discuţiile dintre cele două părţi pot continua, chiar dacă statele membre UE adoptă taxele, anunţase anterior Bloomberg.
Votul vine după ce o investigaţie a Comisiei Europene a arătat subvenţionarea incorectă de către China a industriei sale EV, iar impunerea tarifelor este necesară pentru ca producătorii auto europeni să nu fie dezavantajaţi.
Unele statele membre UE, inclusiv Germania şi Spania, au avertizat contra impunerii tarifelor, deoarece ar putea duce la un război comercial. China al doilea mare partener comercial al Europei, comerţul între cele două părţi ajungând anul trecut la 739 miliarde de euro.
UE şi China discută o soluţie negociată, care ar include un mecanism de control al preţurilor şi al volumelor de export, în loc de taxe vamale suplimentare.
Chinezii invadează piaţa auto electrică cu automobile ieftine şi baterii închiriate, ameninţând marile mărci occidentale
Încă o mașină electrică chineză își propune să ameninţe poziţia de piaţă a Tesla, oferind un discount și mai mare pentru automobilul său electric. Prețurile mai mici ale mașinilor din China decât cele de pe piața Occidentală riscă să ducă la probleme mari pentru producătorii cunoscuți de branduri europene și americane.
Onvo, marca cu prețuri mai mici lansată de compania premium de mașini electrice Nio, a anunțat că primul său model, SUV-ul L60, va avea un preț de pornire de doar 149.900 de yuani chinezești, 21.210 dolari, conform CNBC.
Condiţia pentru acest preţ promoţional este achiziționarea unei baterii închiriate printr-un abonament lunar, începând de la 599 de yuani. Asta este echivalentul a puțin peste 1.000 de dolari pe an pentru „închirierea” bateriei.
Un model Onvo cu bateria și mașina începe de la 206.900 yuani, peste 29.000 de dolari. Livrările sunt programate să înceapă pe 28 septembrie.
Industria mașinilor electrice din China a invadat piaţa cu modele mai ieftine decât cele occidentale. Nio este piesa de rezistenţă a strategiei chineze de acaparare a segmentului de piaţă dar și alte companii vor o parte din cota de piață a Tesla şi a producătorilor europeni.
China produce cel mai mare număr de unităţi, cu peste 8 milioane de automobile electrice produse în 2023, în timp ce europenii au vândut 3.2 milioane de automobile iar nord-americanii 1.4 milioane de automobile.
Chinezii vor să producă în Uniunea Europeană
Piaţa este însă extrem de dinamică, China încercând să producă unele automobile în Uniunea Europeană pentru a evita taxele mărite în timp ce producătorii vestici vor să producă cât mai multe componente în Asia pentru a scădea costurile.
Astfel, de la 30 octombrie, Uniunea Europeană va tripla taxele pentru acesată piaţă până la 35%, oricum mai puţin decât taxele din SUA şi Canada de 100%.
Astfel, producătorul chinez BYD a decis să decshidă o fabrică la Szeged, în Ungaria, pentru a evita taxele. Chery va produce automobile în Bracelona într-un join-venture cu spaniolii de la Ebro în timp ce Gely, care a cumpărat Volvo, vrea să facă acelaşi lucru pentru a evita taxele, conform NYTimes .
Preţurile vehiculelor electrice chineze sunt motivul pentru acestea câştigă teren. Un model vestic a costat în medie în Uniunea Europeană circa 45.000 de dolari în timp ce un automobil chinez a avut un preţ mediu de 26.000 de dolari. Cota de piaţă a automobilor chineze a ajuns de la 0.4% la 3% în 2023 în UE, conform Euronews.
Asta ar putea amenința marii producători de autombile din Europa, care deja se confruntă cu probleme. Recent, grupul Volkswagen AG a anunţat marţi că va abandona o serie de acorduri de muncă, inclusiv garantarea locurilor de muncă până în 2029, la şase fabrici din Germania, ceea ce sporeşte perspectiva concedierilor din 2025.