Această descoperire considerată „unică în viață" a fost făcută în interiorul farului Corsewall, aflat în cel mai nordic punct al Rhins of Galloway. Mesajul, scris cu pana și cerneală și datat 4 septembrie 1892, conținea numele a trei ingineri care au instalat un nou tip de lanternă în turnul de 30 de metri, precum și numele celor trei paznici ai farului. Sticla, descoperită de Ross Russell, inginer mecanic al Northern Lighthouse Board, a fost recuperată cu dificultate dintr-un loc inaccesibil, utilizând un dispozitiv improvizat. Mesajul a fost scos cu atenție, iar deschiderea acestuia a fost un moment emoționant pentru toți cei implicați.
Descoperirea, realizată de inginerul Ross Russell alături de colegii săi Morgan Dennison și Neil Armstrong, a fost descrisă ca fiind „o dată în viață”.
„Mesajul a fost pur și simplu senzațional, eram în totală uimire,” a spus Ross.
„Am fost prima persoană care a atins sticla după 132 de ani. A fost pur și simplu uluitor", a mai spus el.
Recipientul de 20 cm, cu o bază convexă care nu îi permite să stea vertical, este realizată din sticlă, plin de bule de aer și se crede că a conținut ulei.
Capacul din plută se dilatase în timp, lipindu-se de sticlă, iar firul care îl ținea s-a oxidat complet. Echipa a trebuit să taie și să găurească cu grijă pluta pentru a extrage mesajul, iar documentul părea inițial prea mare pentru a fi scos prin gâtul sticlei. Ei au creat un dispozitiv din două cabluri pentru a răsuci notița și a o scoate.
Dr. Barry Miller, paznicul de far de rezervă, a asistat deschiderea și a descris momentul drept „atât de emoționant, ca și cum ne-am întâlni colegii din trecut”.
„Era ca și cum i-am atinge. Ca și cum ar fi făcut parte din echipa noastră, în loc să fim doar noi patru, eram cu toții acolo împărtășind ceea ce au scris, pentru că era ceva tangibil și puteai vedea stilul scrisului lor de mână”, a adăugat el.
Ce scria în mesajul din sticlă
„Stația de Lumină și Semnal de Ceață Corsewall, 4 septembrie 1892.
Această lanternă a fost instalată de James Wells, inginer, John Westwood, tâmplar, James Brodie, inginer, și David Scott, muncitor, de la firma James Milne & Son Engineers, Milton House Works, Edinburgh, în perioada mai-septembrie și reaprinsă în noaptea de joi, 15 septembrie 1892.
Păzitorii stației la acea vreme erau John Wilson, principal, John B. Henderson, prim asistent, și John Lockhart, al doilea asistent.
Lentila și mecanismul au fost furnizate de James Dove & Co Engineers, Greenside Edinburgh, și montate de William Burness, John Harrower și James Dods, ingineri ai aceleași firme", se arată în mesajul din sticlă
Sticla a fost găsită când inginerii verificau structura de susținere pentru lentila de cinci tone a farului, care trebuia întreținută. Descoperirea este considerată o coincidență remarcabilă, având în vedere că inginerii din 1892 lucraseră la echipamentul pe care se lucra și în prezent.
Euan Murray, descendent al unuia dintre paznici, a exprimat încântarea sa:
„Este uimitor să te gândești că munca pe care au făcut-o atunci este încă complet relevantă astăzi.”
Inginerul-șef al Marinei Regale a adăugat că farurile continuă să fie esențiale pentru navigația maritimă:
„Navele folosesc încă aceste faruri pentru o navigație sigură zilnic.”
Mesajul va fi păstrat în sediul Northern Lighthouse Board din Edinburgh, iar echipa intenționează să înlocuiască sticla cu o nouă notiță, păstrând tradiția.