Diplomaţii europeni cred că reducerea poate fi legată de o taxă pe combustibil ce ar genera miliarde de dolari pentru ajutarea statelor sărace să facă faţă schimbărilor climaterice, un factor cheie pentru ajungea la un acord universal pe combaterea fenomenului, în decembrie.
UE va prezenta propunerea la Bangkok unde se întâlnesc negociatorii pe climă din 190 de state pentru a căuta un nou acord care să înlocuiască Protocolul de la Kyoto.
Aviaţia şi marina nu sunt cuprinse în acordul de la Kyoto, tratatul adoptat în 1997.
Marea Britanie, Irlanda, Franţa, Olanda şi majoritatea statelor europene au arătat deja că sprijină reducere cu 20 la sută sau mai mult a emisiilor de trasport, comparativ cu anul 2005.
State precum Malta, Cipru sau Spania vor reduceri mai mici.
Comisia a calculat că cele două sectoare ar putea genera venituri de 25 miliarde euro pe an până în 2020, dacă emisiile sunt reduse la 30 procente sub nivelul anului 2005.
Unele state depind mult de transportul aerian şi cu mari companii se opun măsurilor. Franţa, Finlanda, Italia, Malta şi Austria au sugerat ca transportul aerian să aibă un obiectiv de reducere a emisiilor mai mic de zece procente.
Atingerea obiectivelor va fi decisă de Organizaţia Internaţională pentru Aviaţie Civilă şi Organizaţia Maritimă Internaţională.
Un sistem de taxe ar putea fi mai contestată decât o măsură de limitare şi de funcţionare a comerţului, ce i-ar forţa pe poluatori să cumpere permise pentru a emite dioxid de carbon.
Antena3.ro