Observaţiile Comisiei Europene se referă la valoarile taxei pentru maşinile vechi. Acestea sunt încă prea mari şi trebuie scăzute. Comisia Europeană a solicitatat autorităţilor române să opereze ?o scădere mai abruptă?, faţă de propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor, şi să fie avută în vedere o durată medie de viaţă a automobilelor de 10-15 ani, faţă de 20 de ani cât este prevăzut în proiectul transmis Comisiei Europene. În plus, pentru maşinile mai noi de un an, taxa trebuie calculată pentru fiecare lună de viaţă a vehicolului.
În aceste condiţii, chiar raţiunea de a mai exista a taxei auto este sub semnul întrebării. După cum au spus la început cei din Guvern, taxa auto a fost inventată pentru a proteja producătorii autohtoni şi parcul auto de vechiturile ce ar putea fi aduse din vest. Şi s-au impus taxe foarte mari pentru maşinile vechi, care depăşeau chiar valoare de cumpărare a acestora. Dacă la maşinile vechi scad aceste taxe, atunci conotaţia sa ecologistă dispare.
În condiţiile respingerii noilor valori, partea română trebuie să propună o nouă grilă, care va mai scădea puţin. Şi prin negocieri se merge din aproape în aproape până se ajunge la o înţelegere. Toată această schemă este, de fapt, o tragere de timp din partea autorităţilor române. Cu cât grila de taxe acceptată de comisia Europeană va intra mai târziu, cu atât statul va încasa mai mult. O mostră de încercare de întârziere este propunerea actuală a României, ca noile nivele de taxare să fie aplicate de la 1 ianuarie 2008.
Motivul invocat a fost că orice modificare a Codului Fiscal nu poate fi aplicată mai devreme de şase luni de la aprobare. Însă când a fost nevoie, Finanţele au închis ochii la aceste prevederi. A fost nevoie de o ordonanţă urgenţă pentru a schimba plata TVA în vamă cu aplicare imediată, cu toate că era o prevedere din codul fiscal.
BizBazar