Precedentul a fost creat săptămâna trecută, când o navă de marfă sub pavilion Hong Kong a reușit să plece din portul ucrainean Odesa.
De la declanșarea invaziei, Rusia a blocat porturile ucrainene iar în data de 17 iulie anul curent s-a retras din acordul mediat de Turcia și ONU pentru exportul cerealelor pe Marea Neagră.
În paralel, Moscova a amenințat că va trata toate vapoarele comerciale ce navighează către sau dinspre porturile Ucrainei drept potențiale ținte militare.
Ucraina a făcut un anunț similar cu privire la navele către porturile rusești la Marea Neagră și a propus "un coridor umanitar" care înaintează de-a lungul liniei de coastă pe lângă România și Bulgaria.
"Doar un singur vas comercial a reușit să treacă până acum, demonstrând necesitatea de a căuta rute alternative. Ar trebui să existe potențiale deplasări ale unui număr de încă 7-8 vapoare. Poate în viitor aceste rute alternative vor deveni un coridor pentru navele care transportă cereale şi plante oleaginoase", a declarat Denîs Marciuk, adjunctul șefului Consiliului Agrar din Ucraina, citat de presa internațională.
În acest context, publicația britanică Financial Times a relatat că autoritățile de la Kiev finalizează o schemă cu asigurătorii globali, pentru acoperirea riscurilor în cazul navelor care călătoresc spre și dinspre porturile ucrainene la Marea Neagră.
Pentru a atrage proprietarii de vase către porturile ucrainene bombardate de ruși, Ucraina a alocat deja 20 miliarde de grivne, echivalentul a 547 milioane de dolari, în vederea asigurării navelor, a precizat Denîs Marciuk.
"Nu toți proprietarii de nave vor avea curaj să folosească vasele într-un mediu nesigur", a estimat, totuși, acest oficial ucrainean.