Pentru români, un tren de mare viteză rămâne doar un vis frumos, dacă ţinem seama că, în momentul de faţă, drumul Bucureşti-Bacău, de 300 de km, se face în cinci ore cu Intercity. Asta în condiţiile în care căile ferate sunt în stare funcţională, iar condiţiile meteorologice nu provoacă întârzieri.
Chinezii însă nici nu se gândesc la astfel de probleme. În scurt timp vor avea la dispoziţie 63 de trenuri cu o viteza maximă de 300 km pe oră.
Data inaugurării noii linii este 1 iulie, zi în care se vor celebra 90 de ani de la înfiinţarea partidului comunist în China.
Preţul celui mai ieftin bilet la un tren de mare viteză este de 85 dolari, iar cel mai scump, peste 250 dolari. La noi, o călătorie la clasa a II-a pe ruta Bucureşti - Bacău cu un tren Intercity costă aproape 75 lei, adică puţin peste 25 de dolari. Un preţ destul de mare pentru condiţiile oferite de CFR. Mai ales că, de cele mai multe ori, se înregistrează şi întârzieri.
Anul trecut, de exemplu, România a înregistrat recordul european absolut la întârzieri pe calea ferată. Trenul Constanţa-Oradea a ajuns cu o întârziere de nouă ore.