Tot mai multe țări europene vor să le interzică elevilor să mai folosească telefoanele la școală, iar multe dintre ele au adoptat deja această măsură. În timp ce unii părinți, profesori și elevi critică ideea, alții o susțin, transmite The Guardian.
În urmă cu șase ani, conducerea Colegiului Calvijn din Olanda a început să se gândească dacă să interzică telefoanele, iar ideea i-a îngrozit pe studenți.
„Am fost întrebați dacă credem că trăim în anii 1800. Spuneau că ne întoarcem în timp”, a spus Jan Bakker, directorul colegiului.
În timp ce majoritatea au susținut ideea, aproximativ 20% dintre părinți, profesori și elevii intervievați s-au opus ferm. Unii erau părinți care își făceau griji că nu își vor putea contacta copiii pe parcursul zilei, în timp ce câțiva profesori au susținut că ar fi mai bine să îmbrățișeze noile tehnologii decât să le evite.
Cu toate acestea, oficialii școlii au mers mai departe.
„Plimbându-te pe coridoare și prin curtea școlii, vedeai că toți copiii erau pe smartphone-urile lor. Conversațiile lipseau, mesele de tenis de masă erau goale. Practic, pierdeam cultura socială”, a spus Bakker.
La patru ani după ce Calvijn College a devenit una dintre primele instituții de învățământ din Olanda care au renunțat la smartphone-uri, tot mai multe țări se gândesc să ia aceleași măsuri.
Pe măsură ce elevii se întorc în sălile de clasă, un număr tot mai mare dintre ei vor fi forțați să-și lase telefoanele mobile în urmă.
Care e situația în alte țări
În Franța, 200 de școli testează această măsură, în timp ce în sute de școli din Belgia telefoanele mobile au fost interzise. În Ungaria, un nou decret cere școlilor să strângă telefoanele și dispozitivele elevilor la începutul orelor.
În Italia, ministrul Educației a anunțat luna trecută interzicerea telefoanelor mobile în toate sălile de clasă.
În Grecia, elevii pot fi chiar exmatriculați dacă folosesc telefoanele. Anunțul a fost făcut chiar de premier.
Pentru cei de la Calvijn College, valul schimbării este palpitant. Din momentul în care au început să le ceară elevilor fie să-și lase telefoanele acasă, fie să le închidă în ziua respectivă, oficialii școlii au văzut cum atmosfera în școală s-a schimbat.
„Practic, am câștigat ceea ce am pierdut. Elevii vorbesc între ei” a spus Bakker.
Alte școli din țară au început să ia în calcul aceeași măsură, după ce au văzut impactul. În ianuarie 2024, guvernul olandez a îndemnat școlile să interzică telefoanele mobile, tabletele și ceasurile inteligente din majoritatea sălilor de clasă din școlile secundare din țară.
La sfârșitul anului trecut, în timp ce școlile secundare din Olanda se pregăteau să urmeze recomandările, cercetătorii de la Universitatea Radboud au încercat să afle care e impactul măsurii. Ei au intervievat sute de elevi și părinți, precum și zeci de profesori, de la două școli care plănuiau să le interzică elevilor să mai folosească telefoanele mobile în școli, vizitând din nou școlile la trei luni după ce interdicția a fost adoptată.
Aproximativ 20% dintre elevi au povestit că au fost mai puțin distrași odată ce smartphone-urile au fost interzise, în timp ce profesorii i-au descris pe elevi ca fiind mai atenți și mai concentrați pe munca lor în clasă.
Mulți studenți au povestit că au interacționat mai mult cu ceilalți și că relațiile s-au îmbunătățit. De asemenea, cercetătorii au constatat că hărțuirea online nu mai era o problemă majoră.
La trei luni de la interdicție, totuși, nu toți elevii au îmbrățișat ideea. Aproximativ 40% au spus că renunțarea la telefon le-a permis să se bucure mai bine de pauze, în timp ce 37% au spus că le este dor de telefoane.
„Sunt forțat să socializez atunci când nu am chef, ceea ce se întâmplă destul de des”, a spus un tânăr.
În ceea ce privește România, potrivit Statutului Elevului, folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor este interzisă, cu excepția utilizării acestora în scop educativ și numai cu acordul profesorului.
Elevii care nu respectă măsura vor avea telefoanele confiscate și le vor primi înapoi la finalul orelor de curs.