Nimic nu garantează succesul operaţiunii care a început în sudul Oceanul Indian, la care participă armate din şase state, în vederea recuperării epavei avionului de tip Boeing 777 aparţinând companiei Malaysia Airlines care a disparut pe 8 martie, cu 239 de persoane la bord.
Avionul s-a prăbuşit în zona în care se "întâlnesc" oceanele Indian şi Antarctic, la foarte mare depărtare de coastele vestice ale Australiei, la aproximativ 2.500 de kilometri de oraşul Perth.
Această zonă marină este temută de către navigatorii cei mai experimentaţi, care o numesc "ţinutul umbrei", din cauza condiţiilor extreme - rafale puternice de vânt, adevărate ziduri de apă, aisberguri şi lumina razantă.
"Este partea cea mai afectată de rafale de vânt şi de hulă a Oceanului Indian", confirmă oceanograful Erik van Sebille, adăugând că navele înfruntă frecvent valuri cu o înălţime de 10-15 metri pe timp de furtună
.Probabilitatea ca ele să aparţină avionului este foarte importantă. "Dacă avionul s-ar fi prăbuşit în orice alt ocean, aş fi mult mai pesimist cu privire la faptul că fragmentele reperate ar putea să aparţină avionului", notează Erik van Sebille. "Însă această zonă oceanică este aproape neatinsă", iar curenţii orientaţi către nord sunt puţin susceptibili să aducă altceva decât blocuri de gheaţă, adaugă acesta.
Dificile în orice circumstanţe, operaţiunile submarine menite să detecteze şi să "pescuiască" cutiile negre sunt mai delicate, în schimb, în acest perimetru traversat de dorsala sud-est indiană care desparte placa australiană, la nord, de placa antarctică, la sud.
Această dorsală este un lanţ "extrem de activ" de vulcani care urcă în medie până la 3.000 de metri.
Fundul oceanului este "accidentat, format din falii, mici prăpăstii şi creste, (este) o parte a lumii nivelată de puţine sedimente, din cauză că este prea tânără" la nivel geologic", subliniază Robin Beaman.
O cursă contracronometru a fost lansată în încercarea de a capta semnale emise de baliza cutiilor negre ale avionului care asigura zborul MH370, care mai are de emis, teoretic, doar aproximativ zece zile.
Marina americană a trimis un detector de cutii negre în regiune, un dispozitiv cu o greutate de 35 de kilograme, ataşat de un cablu, remorcat de o navă. Hidrofoanele pe care le conţine pot detecta semnale emise de cutii negre până la 6.000 de metri adâncime.