Antena 3 CNN Externe Ce este tehnologia 5G care a speriat America și a dus la suspendarea mai multor zboruri internaționale către SUA

Ce este tehnologia 5G care a speriat America și a dus la suspendarea mai multor zboruri internaționale către SUA

Adrian Iclozan
3 minute de citit Publicat la 13:16 19 Ian 2022 Modificat la 13:16 19 Ian 2022
Boeing 787 Dreamliner
Sursa foto: hepta

Operațiunea era planificată să înceapă miercuri, după alte două amânări.

Însă zece companii aeriene din SUA a avertizat că noua tehnologie ar putea provoca perturbarea a mii de zboruri.

Acesta este contextul în care alte linii aeriene, din Emiratele Arabe Unite, India și Japonia, au decis să își suspende cursele către mai multe destinații din SUA.

Ce este tehnologia 5G și cum ar putea perturba zborurile din SUA

5G este următoarea generație de conexiuni internet mobile.

Tehnologia permite descărcarea și încărcarea datelor mult mai rapid și permite, de asemenea, conectarea la internet a mai multor dispozitive mobile în același timp.

La fel ca toate tehnologiile moderne de comunicații, 5G se bazează pe semnalele de radiofrecvență.

În Statele Unite, frecvențele utilizate de rețelele 5G sunt parțial cuprinse în spectrul de frecvențe cunoscut drept banda C (C-Band).

Aceste frecvențe se învecinează cu cele utilizate de altimetrele radio instalate pe aeronave. Altimetrele măsoară altitudinea avionului față de sol și asigură, în plus, date pentru sistemele de siguranță și de navigație.

Există îngrijorări că interferențele provocate de semnalele 5G ar putea împiedica funcționarea corespunzătoare a acestor altimetre și ar putea pune probleme de siguranță, în special la aterizarea aeronavelor. 

Cât de mari pot fi riscurile pentru avioane?

Riscurile ar putea fi foarte mari.

La finele anului 2020, RTCA, o organizație americană care elaborează recomandări tehnice pentru industria aviatică, a publicat un raport în care avertizează asupra riscului unor "defecțiuni catastrofale care s-ar putea solda cu numeroase victime, în absența unor măsuri adecvate de atenuare".

Mai recent, agenția aviatică federală din SUA, FAA, a avertizat, la rândul său, că interferențele provocate de rețelele 5G ar putea genera probleme mai multor sisteme care echipează aeronavele Boeing 787 Dreamliner.

Aceste aeronave ar putea întâmpina probleme la reducerea vitezei în timpul aterizării, ceea ce ar putea provoca ieșirea de pe pistă.

Aeronavele nu vor putea folosi altimetrele radio atunci când există risc de interferențe, însă asta va limita posibilitatea de aterizare în condiții de vizibilitate redusă.

Organizația Airlines for America, reprezentând 10 transportatori importanți din SUA, a arătat că problemele provocate de tehnologia 5G ar putea duce la situația în care peste 1.000 de zboruri sunt amânate sau anulate în condiții de vreme rea.

Potrivit sursei citate, asta ar putea însemna, în anumite momente că "marea majoritate a călătorilor și mărfurilor va fi, practic, consemnată la sol".

 Airlines for America a mai arătat că o mare parte a flotei aeronautice din SUA va fi "de nefolosit" din cauza restricțiilor în operare.

Cum s-au descurcat alte țări care au implementat tehnologia 5G?

Implementarea tehnologiei 5G s-a făcut în mod diferit de la țară la țară. În Uniunea Europeană, rețelele de comunicații funcționează la frecvențe mai joase decât cele pe care furnizorii 5G din SUA intenționează să le folosească și, astfel, riscul de interferențe este mai redus.

Turnurile 5G eurpene pot opera, de asemenea, la puteri mai reduse.

Unele țări de pe continentul european au luat măsuri suplimentare pentru a reduce posibilele riscuri.

În Franța, există așa-numitele zone-tampon în jurul aeroporturilor, unde semnalele 5G sunt restricționate iar antenele trebuie orientate în jos, pentru a preveni interferențele.

Ce se întâmplă în SUA

Reglementatorii din SUA au luat, la rândul lor, mai multe măsuri.

FAA a stabilit zone-tampon temporare în jurul a aproximativ 50 de aeroporturi, unde activitatea furnizorilor 5G este limitată.

Însă aceste zone sunt mult mai mici decât zonele stabilite, de exemplu, în Franța iar puterile emițătoarelor din SUA sunt mai mari decât ale celor din Europa.

FAA a început, de asemenea, procesul de identificare a altimetrelor care pot fi utilizate în siguranță acolo unde operează serviciile 5G.

Altimetrele care întâmpină probleme în aceste medii vor trebui înlocuite. 

În plus, FAA inventariază aeroporturile unde pot fi utilizate sisteme GPS în locul altimetrelor radio, pentru ghidarea aeronavelor.

Însă companiile aeriene susțin că aceste demersuri sunt insuficiente și insistă ca rețelele 5G să nu fie activate deloc într-o zonă de două mile (3,2 kilometri) în jurul aeroporturilor afectate. 

Potrivit administrației Biden, circa 10% din turnurile implicate în extinderea rețelei 5G nu au fost activate, în urma amânării convenite cu furnizorii AT&T și Verizon, până la găsirea unei soluții permanente.

Foto: Boeing 787 Dreamliner

×
x close