Grupul
Carrefour a fost condamnat de justiţia franceză la plata unor
despăgubiri de un milion de euro către federaţia Naţională a
Producătorilor. Motivul - le-ar fi impus producătorilor contracte,
din cauza cărora aceştia ar fi pierdut aproximativ trei milioane de
euro. Decizia este importantă, mai ales în contextul în
care
situaţia din Franţa seamănă foarte bine cu cea din România.
Ceea ce îi poate ajuta pe români să obţină într-un
interval mult mai scurt
desfiinţarea acelor practici care au dus la
majorarea artificială a preţurilor.Primii
care şi-au făcut dreptate în Franţa au fost producătorii de
fructe şi de legume care îşi distribuiau produsele în
magazinele Carrefour. Ei au dat hipermarketul în judecată
pentru contractul care le-a fost impus, în perioada 2000-2001.
Şi
la noi, producătorii de alimente acuză grupul că a ajuns să le
impună nişte contracte de pe urma cărora numai Carrefour are de
câştigat. Producătorii spun că li se impun atât de
multe taxe încât tot ei sunt cei care ajung să plătească,
într-un mod indirect, de la promoţii, campanii publicitare şi
până la extinderea lanţurilor de magazine.
În
Franţa însă, toate aceste probleme sunt dezbătute în
instanţă. Iar pentru acuzaţiile care îi sunt aduse,
Carrefour ar putea să plătească în total peste 17 milioane
de euro. Cele mai multe plângeri din partea producătorilor se
referă la perioada 2003-2005.
Angelique
Delahaye, preşedintele Federaţiei Producătorilor de Legume din
Franţa, a declarat că grupul ?Carrefour a impus contracte
furnizorilor de legume prin care reclamă de la aceştia un procent
din vânzările pe care Carrefour le intermediază. Această
practică nu este legală şi tribunalul din Caen ne-a dat dreptate.
Pentru noi e o luptă care durează de opt ani, deja?.
Carrefour
este cel mai mare comerciant european. România a fost unul
dintre cele mai puternice motoare de profit ale grupului. Vânzările
lor pe piaţa românească au crescut cu peste 50% în
condiţiile în care, la nivel mondial, creşterea este doar de
aproximativ 6%.
Anticipând
poate problemele din Franţa, hipermarketul franţuzesc a fost primul
care i-a chemat la negocieri pe producătorii români.
Antena 3