Directorul executiv al Boeing este audiat, marți, în Senatul SUA, în legătură cu o serie aparent nesfârșită de incidente grave în care au fost implicate aeronave produse de această companie, relatează BBC.
Înaintea audierilor, Dave Calhoun (foto), care va părăsi compania până la finele anului, a declarat:
"Cultura (Boeing) este departe de a fi perfectă, dar luăm măsuri și facem progrese și înțelegem gravitatea (situației)"
"Boeing trebuie să repare o cultură a siguranței care fost distrusă și aceasta este sarcina pe care o are de îndeplinit conducerea sa. Numeroșii ani în care a pus profiturile înaintea siguranței, prețul acțiunilor înaintea calității și viteza de producție înaintea responsabilității au adus Boeing la acest moment de cumpănă, iar promisiunile goale nu mai pot sta în picioare", a declarat, la rândul său, Richard Blumenthal, președintele subcomisiei senatoriale care-l audiază pe Calhoun.
Boeing a revenit în centrul îngrijorărilor publice după ce un aparat 737 Max operat de Alaska Airlines a ajuns la un pas de catastrofă, atunci când o ușă s-a desprins în zbor, în luna ianuarie.
Nu au existat victime, dar acest episod a reaprins speculațiile despre procedurile deficitare aplicate de companie în procesul de producție.
Reputația Boeing nu a fost deloc ajutată de faptul că unul dintre denunțători, un fost controlor de calitate, a murit înainte de a depune mărturie în fața autorităților.
Alți denunțători au vorbit însă, în fața senatorilor americani, în luna aprilie, despre ceea ce ei au numit grave probleme de producție la modelele 737 Max, 787 Dreamliner și 777.
Cazurile Lion Air și Ethiopian Airlines: 346 de morți
În trecutul recent, aceste probleme au ucis peste 300 de oameni.
În octombrie 2018, un zbor 737 Max al companiei Lion Air s-a prăbușit în Marea Java la 13 minute după ce a decolat din capitala indoneziană Jakarta.
Toate cele 189 de persoane aflate la bordul zborului au murit.
Investigația autorităților a relevat că prăbușirea a avut loc după ce sistemul MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System, Sistem de augmentare a caracteristicilor de manevrare) s-a activat și a orientat avionul cu botul în jos, în pofida eforturilor depuse de piloți, de a-i corecta poziția.
MCAS a acționat pe baza informațiilor greșite furnizate de un senzor prost calibrat. Partea sinistră a acestei tragedii este că Boeing nu a inclus informații despre MCAS în documentația pentru piloți, astfel încât aceștia nu au știut ce să facă sau cum să dezactiveze acest sistem.
În data de 10 martie 2019, zborul 302 al Ethiopian Airlines s-a prăbușit în circumstanțe similare, la șase minute după ce a decolat din capitala etiopiană Addis Abeba, ucigându-i pe toți cei 157 de oameni de la bord.
După această catastrofă, aparatele 737 Max au fost consemnate la sol timp de 20 de luni.
Victimele accidentelor mortale ale Boeing vor să participe la audierea din Senatul SUA
Dave Calhoun a devenit director executiv al Boeing în 2020, când compania era sub tirul acuzațiilor publice, după cele două accidente mortale.
Este de așteptat ca el să prezinte scuze familiilor victimelor din 2018 și 2019.
"Ne pare foarte rău pentru pierderile dumneavoastră. Nimic nu este mai important decât siguranța oamenilor care urcă la bordul avioanelor noastre", spune textul declarației pregătite în prealabil de șeful Boeing, conform BBC.
Membrii unora dintre aceste familii vor încerca să participe la audierea de marți.
Între aceștia se numără și Zipporah Kuria, care și-a pierdut tatăl în tragedia din 2019.
"Am zburat din Anglia la Washington, DC, pentru a auzi personal ce are de spus directorul executiv al Boeing în fața Senatului și a lumii despre schimbările în materie de siguranță la această corporație. Nu ne vom găsi liniștea până când nu vom vedea că se face dreptate", a declarat ea, potrivit sursei citate.
BBC mai adaugă că, dintre rudele morților în accidentele Lion Air și Ethiopian Airlines, unii încă încearcă să obțină despăgubirile solicitate Boeing pentru pierderea celor apropiați.