Un raport publicat săptămâna trecută de consilierul prezidenţial Jacques Attali avertiza că Paris ar putea deveni un ?oraş muzeu? irelevant dacă nu îşi leagă viitorul cu Le Havre, aflat la 160 km în Normandia la gura de vărsare a Senei.
Raportul recomandă construirea unui port numit ?Paris Normandie? la Le Havre, care ar deveni nu doar un centru al comerţului maritim internaţional, dar şi un capital cultural şi o ieşire către Paris.
Comparând situaţia cu Liverpool din Marea Britanie, Attali îl încurajează pe ?Sarko? să nu fie oprit de constrângeri economice sau politice în a urmări viziunea sa pentru un Paris mai mare, în timpul dificultăţilor economice.
El argumentează că pentru a concura cu oraşe precum Londra sau New York, capitala franceză are nevoie de un port. De când Sarkozy şi-a prezentat visul său de a construi un Paris mai mare şi mai bun, ţara se află în mijlocul unei dezbateri despre cum ar putea fi realizat acest lucru.
Arhitecţi din întreaga lumea şi-au prezentat ideile.
În timpul unei vizite la Le Havre, Sarkozy a citat anul trecut o frază atribuită lui Napoleon: ?Paris, Rouen, Le Havre, un singur oraş cu Sena ca stradă principală. Este un proiect important pentru mine. Şi nu este negociabil.?
De atunci, politicienii dezbat mai multe proiecte pentru Paris şi doar unul pare a fi aproape de aprobarea parlamentară : o linie de metrou fără conductori, în valoare de peste 20 miliarde euro.
Raportul lui Attali a dat un nou impuls proiectului. Preşedintele însă ar trebui să acţioneze repede, pentru a crea o agenţie care să unească diferitele regiuni administrative de pe valea Senei, sau altfel proiectul, care ar putea dura 30 sau 40 de ani, ar putea pierde impulsul.
Antena3.ro