Într-o vineri seară, blocajele din Sao Paolo şi cele de la intrarea în oraş ajung în total la o lungime de aproximativ 180 de kilometri, însă situaţia poate fi şi mai dificilă, într-o zi proastă putându-se ajunge la 295 de kilometri, susţin responsabilii de trafic brazilieni, citaţi de BBC.
„Este ca o mare. O mare de maşini. Am devenit sclavi ai traficului şi trebuie să ne planificăm vieţile în funcţie de el”, a spus Fabiana Crespo, care este obligată să traverseze zilnic întregul oraş de 11 milioane de locuitori de la nord la sud, pentru a ajunge la locul de muncă. Totul durează mai mult de două ore.
Femeia a povestit că o singură dată nu a fost deranjată de blocajele din trafic, într-o asemenea situaţie cunoscându-l pe cel care i-a devenit soţ, în urmă cu 9 ani.
Nu toată lumea este însă la fel de norocoasă, iar traficul aglomerat a devenit practic un lucru obişnuit în Sao Paolo.
Pentru ajutorul şoferilor există un post de radio care, 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână, îi ţine la curent pe cei de la volan cu cele mai proaspete informaţii din trafic.
Sul America Traffic Radio emite de şapte ani şi şi-a câştigat deja o mare notorietate printre şoferi, mulţi dintre ei jucând chiar rolul de reporteri ai postului, intrând în direct pentru a povesti cum se circulă sau pentru a-şi spune problemele pe care le întâlnesc pe drum.
În timpul orelor de vârf, radio-ul beneficiază de sprijinul unui elicopter, pentru a cunoaşte exact situaţia, şi o importantă echipă de reporteri, unii dintre ei fiind de asemenea prinşi în blocaje.
„Lucrez aici încă de la începutul postului şi se poate vedea cu traficul devine tot mai rău, pentru că tot mai multe maşini apar pe străzi. Este ca un război. Toată lumea pare să devină egoistă imediat ce ajunge în faţa volanului”, a explicat Victoria Ribeiro, care lucrează la reporter la Sul America Traffic Radio.
Numărul tot mai mare de maşini din Brazilia se datorează creşterii economice din ultima perioadă a ţării sud-americane, dar şi faptul că un autoturism personal reprezintă o alternativă la transportul public, un sector aflat în suferinţă.
Pentru cei bogaţi, există o variantă foarte bună pentru a survola, la propriu, problema traficului.
„Închiriez un elicopter şi astfel pot avea câte trei-patru întâlniri în fiecare zi, un lucru care ar fi imposibil dacă ar trebui să mă deplasez cu maşina. Pentru mine, este o modalitate de a face bani”, a declarat consultantul juridic Sergio Alcibiades.
Jorge Bittar conduce o companie de taxi aerian, care a făcut un profit anual de 10% şi care deţine 16 elicoptere, acestea rămânând de puţine ori la sol.
„Când vine vorba despre trafic, cu cât e mai rău, cu atât mai bine e pentru noi”, recunoaşte sincer Bittar.
Trafiul aglomerat are un impact important pentru multe companii, mai ales pentru cele de transport, şi reprezintă o problemă şi în perspectiva Cupei Mondiale de fotbal din 2014, competiţie care va fi organizată de Brazilia.
„Marea problemă este că brazilienii nu sunt deloc buni atunci când vine vorba să planifice ceva, iar traficul va deveni mai uşor de gestionat doar dacă vom privi spre soluţii pe termen lung. Niciun oraş al lumii nu va reuşi să rezolve această problemă. Cheia este găsirea unui echilibru şi încurajarea celor ce fac naveta să folosească transportul public, care este mai rapid”, este de părere Claudio Barbieri, profesor la Universitatea din Sao Paolo.
„În acest fel - a adăugat Barbieri - Sao Paolo are nevoie de investiţii în transportul public, în loc să se contruiască drumuri noi, care se vor umple imediat cu alte maşini”.