Autoritățile suedeze investighează o navă chineză de transport mărfuri pe fondul suspiciunilor tot mai mari de sabotaj, după ce vasul Yi Peng 3, aflat pe ruta dintre Rusia și Egipt, a trecut pe lângă cablurile tăiate în momentul incidentelor. Germania consideră că aceste avarii reprezintă o formă de război hibrid, iar Suedia, Finlanda și Lituania își exprimă îngrijorarea privind posibilele acțiuni deliberate în regiune, scrie Finacial Times.
Yi Peng 3, o navă înregistrată în China, care se deplasa din portul rus Ust-Luga spre Port Said din Egipt, a trecut în apropierea cablurilor suedezo-lituaniene și finlandezo-germane în momentul în care acestea au fost avariate, arată datele furnizate de grupul de monitorizare maritimă Marine Traffic. Nava cargo a fost urmărită de Marina daneză, au declarat experți în informații.
„Cablul a fost tăiat duminică dimineață, în jurul orei 10:00. Sistemele au raportat instant că am pierdut conexiunea. S-au făcut investigații și s-a dovedit că a fost avariat”, a declarat Andrius Šemeškevičius, directorul de tehnologie al companiei, luni seară pentru LRT TV.
Suedia a deschis o anchetă cu privire la ambele incidente și examinează posibila implicare a navei Yi Peng 3, potrivit unor surse apropiate investigației.
„Suedezii analizează atent nava chineză”, a declarat o persoană cu cunoștință de cauză despre investigație.
Guvernul suedez a refuzat să comenteze în legătură cu nava chineză, însă un oficial a spus că ancheta poliției va analiza mișcările navei în colaborare cu paza de coastă și forțele armate.
Ancheta vine la aproape un an după ce o ancoră a unei alte nave chineze, vasul container Newnew Polar Bear, a avariat o conductă de gaz din Marea Baltică între Finlanda și Estonia. Autoritățile finlandeze și estoniene nu au declarat dacă acest incident a fost intenționat sau accidental.
Ministrul german al apărării, Boris Pistorius, a declarat luni că tăierea a două cabluri de fibră optică în decurs de 24 de ore este probabil să fi fost un act de sabotaj și un act de război hibrid.
El a adăugat: „Nimeni nu crede că aceste cabluri au fost tăiate accidental... Prin urmare, trebuie să afirmăm, fără a ști exact cine a făcut-o, că este o acțiune „hibridă". Și trebuie să presupunem, fără a ști încă, că este vorba de sabotaj.”
Yi Peng 3 este deținută de Ningbo Yipeng Shipping, o companie care deține doar o altă navă și are sediul lângă orașul portuar chinez Ningbo. Nu a fost posibilă contactarea companiei în mod imediat. Ambasadele Chinei din Stockholm și Helsinki nu au răspuns unei solicitări de comentarii, mai relatează sursa citată.
Statele Unite au acuzat China că oferă sprijin direct „mașinii de război” a Rusiei
Statele Unite au acuzat China că oferă sprijin direct „mașinii de război” a Rusiei, furnizând echipamente militare care au ajutat-o în invazia Ucrainei. Cu toate acestea, discuțiile publice despre activitatea navelor chineze în Marea Baltică au fost puține sau inexistente.
Oficialii finlandezi au îndemnat luni la prudență și au sfătuit să nu se tragă concluzii pripite. Autoritățile de la Helsinki au spus că China a colaborat la ancheta lor privind daunele provocate conductei de gaz în 2023.
Guvernele din Germania, Suedia, Finlanda și Lituania și-au exprimat „profunda îngrijorare” cu privire la tăierea cablului submarin și nu au exclus posibilitatea unui act de sabotaj.
Miniștrii din aceste țări au afirmat într-o declarație comună: „Situații de acest gen trebuie evaluate în contextul amenințării crescute reprezentate de Rusia în vecinătatea noastră. Aceasta include un număr crescut de activități hibride în Europa.”
Laurynas Kasčiūnas, ministrul apărării din Lituania, a adăugat: „După anchetă, UE și statele membre trebuie să utilizeze cât mai bine cel mai nou regim de sancțiuni pentru astfel de acte de sabotaj asupra infrastructurii critice.”