Un grup de experți bulgari în securitate cibernetică, cunoscut sub numele de BG Elves, a dezvăluit că Federația Rusă a cheltuit 69 de milioane de euro pentru a finanța o campanie de propagandă și interferență la scară largă care vizează Bulgaria și România, scrie Novinite.
Potrivit BG Elves, fondurile au fost transferate prin tranzacții mici, greu de detectat, cu sume de până la 5.000 de euro fiecare. Scopul a fost de a răspândi influența rusă și de a promova narațiunile de extremă dreapta în cele două țări. BG Elves susține că a obținut documente care leagă aceste fluxuri de numerar de companii și persoane fizice care operează atât în Bulgaria, cât și în România, cu scopul clar de a manipula opinia publică.
Acuzațiile vin în contextul în care România a fost ținta manipulării în timpul alegerilor prezidențiale când candidatul independent Călin Georgescu a avut o creștere uriașă pe rețeaua chinezească TikTok.
În ultimele 48 de ore, grupul BG Elves axat pe combaterea dezinformarii și a amenințărilor hibride a declarat că a împărtășit aceste informații jurnaliștilor și serviciilor de investigație din România, Marea Britanie și Ucraina. Schimbul de detalii, susțin ei, a fost vast și le-a depășit așteptările. Ei au subliniat în continuare complexitatea schemei, care funcționează de ani de zile, cu originile sale încă din 2010.
În timpul investigației, BG Elves a descoperit urme ale domeniilor rusești din spatele sistemelor utilizate pentru manipularea societății, multe dintre acestea fiind copiate după surse credibile astfel încât să pară legitime. În ciuda acestui fapt, vechile domenii rusești rămân încă vizibile în unele locuri.
BG Elves a detaliat modul în care au fost structurate aceste sisteme, cu servere închiriate în Țările de Jos și Germania. Ei au indicat o anumită companie, Adnow, care a jucat un rol semnificativ în distribuirea de propagandă și reclame cu conținut controversat. Reclamele în cauză, care promovează adesea afirmații senzaționale și înșelătoare, au scopul de a influența publicul prin folosirea unor algoritmi și instrumente de urmărire. Despre legătură dintre Adnow și campania lui Călin Georgescu a scris și publicația Snoop.
BG Elves a descoperit că sistemele utilizate de Adnow colectează și profilează utilizatorii în funcție de conținutul pe care îl consumă, creând profiluri foarte detaliate cu informații pentru a adapta conținutul la indivizi mai eficient.
Scopul final al acestei operațiuni, potrivit BG Elves, este de a manipula utilizatorii pentru a oferi informații personale prin oferte false și scheme de premii. Odată obținute, se presupune că datele sunt trimise în Rusia, unde sunt folosite pentru a lansa alte atacuri direcționate.
BG Elves a detaliat modul în care o companie de dezvoltare de jocuri mobile a folosit aceste informații personale pentru a instala software pe dispozitivele utilizatorilor, oferindu-le acces complet de la distanță. Acest malware, cunoscut sub numele de RAT (Remote Access Trojan), le permite atacatorilor să monitorizeze comunicările personale ale victimelor și să le exploateze contactele, permițând posibil făptuitorilor să manipuleze și să răspândească dezinformarea.
BG Elves a explicat și modul în care amploarea operațiunii este una uriașă. Ei au estimat că Adnow, care generează milioane de afișări în fiecare lună, ar fi putut infecta mii de utilizatori, permițând atacatorilor să ajungă la o parte substanțială a populației bulgare. Ei au mai subliniat că activitățile acestor entități susținute de Rusia s-au extins semnificativ și includ acum o gamă largă de servicii, cum ar fi fermele de bot și rețelele VPN, toate menite să sprijine distribuirea de propagandă.
Această investigație evidențiază o încălcare îngrijorătoare a securității naționale, BG Elves subliniind importanța abordării acestor amenințări.