O încărcătură de țiței rusesc ar fi fost transferată de pe un tanc petrolier pe alte nave, operațiunea având loc în apropiere de Ceuta, teritoriu spaniol de pe coasta marocană a Africii, relatează Agerpres, care citează Bloomberg.
Conform sursei citate, tancul petrolier Sakarya a plecat sâmbătă din Ceuta, iar pescajul navei arată că a descărcat încărcătura înainte să ridice ancora.
Anterior plecării, nava a dispărut de pe sistemul digital de urmărire timp de 60 de ore.
Contextul este completat de faptul că alte trei tancuri petroliere așteptau în apropiere de Sakarya, astfel că, cel mai probabil, combustibilul a fost transferat de pe acesta din urmă către vasele companion.
Această operațiune readuce în atenție planul Moscovei de ocolire a sancțiunilor impuse produselor petroliere din Rusia, ca urmare a războiului din Ucraina.
În octombrie, petrolierul Sakarya a încărcat petrol din Rusia
Datele din sistemul de urmărire arată că, în luna octombrie, Sakarya a preluat 730.000 de tone de țiței rusesc din portul Primorsk de la Marea Baltică.
Ulterior, nava s-a îndreptat spre apele din jurul enclavei Ceuta, unde a ajuns pe 6 noiembrie. A plecat de aici în data de 9 noiembrie.
Un alt tanc petrolier, Cankiri, care a încărcat aproximativ un milion de barili de petrol în principalul terminal de export rusesc de la Marea Neagră, a ajuns în apropiere de Ceuta în data de 8 noiembrie.
Ambele tancuri petroliere navighează sub pavilion panamez, potrivit datelor furnizate de Organizația Maritimă Internațională.
În aceeași perioadă în care cele două tancuri erau lângă Ceuta, trei "supertancuri" petroliere, fiecare cu o capacitate de aproximativ două milioane de barili, se aflau în apropiere.
Aproape 100 de petroliere cu țiței rusesc, sancționate de țările G7
Metoda transferurilor în larg permite cumpărătorilor de petrol rusesc să pună o anumită distanță între ei și vânzător, foarte utilă în contextul sancțiunilor internaționale.
Anul trecut, autoritățile spaniole au informat companiile din Ceuta că transferurile de petrol rusesc ar putea încălca plafonul de preț impus de țările din G7 pentru acest produs, în urma războiului din Ucraina.
Din august 2023 și până la momentul semnalat de Bloomberg, nu au mai fost făcute transferuri de petrol de proveniență rusă de la navă la navă în apropiere de Ceuta, în timp ce Occidentul şi-a intensificat eforturile pentru oprirea tancurilor petroliere care transportă țiței rusesc.
De la începutul războiului din Ucraina, 91 de tancuri petroliere au fost sancționate de autoritățile statelor G7 pentru implicarea lor în comerțul cu petrol rusesc.