Antena 3 CNN Externe Rudele victimelor din două catastrofe aviatice cer amendarea Boeing cu un sfert din valoarea companiei: "Cea mai letală crimă corporatistă din istoria SUA"

Rudele victimelor din două catastrofe aviatice cer amendarea Boeing cu un sfert din valoarea companiei: "Cea mai letală crimă corporatistă din istoria SUA"

Adrian Iclozan
3 minute de citit Publicat la 09:46 20 Iun 2024 Modificat la 09:49 20 Iun 2024
Boeing
Dave Calhoun, directorul executiv al Boeing la audierea din Senatul american (stânga) și o parte dintre rudele victimelor, prezente la audiere (dreapta). Sursa foto: hepta / Abaca Press / Allison Bailey

Audierea din Senatul SUA a șefului demisionar al Boeing, Dave Calhoun, a produs efecte neașteptate, relatează BBC.

Familiile victimelor din două accidente aviatice cu aeronave Boeing 737 Max au cerut urmărirea penală a companiei și amendarea acesteia cu suma de 24,8 miliarde de dolari.

Suma este mai mult decât triplul profitului operațional anual înregistrat de Boeing în 2023 (7,72 miliarde de dolari) și reprezintă aproximativ un sfert din valoarea de piață a producătorului aeronautic american (107,42 miliarde de dolari), conform datelor disponibile public.

Autorii solicitării spun că amenda trebuie să sancționeze "cea mai mortală crimă corporatistă din istoria SUA".

Avocatul familiilor victimelor, Paul Cassell, consideră că suma este justificată, "având în vedere costurile umane enorme ale crimelor comise de Boeing".

Într-o scrisoare de 32 de pagini consultată de BBC, avocatul Cassell a susținut că guvernul american trebuie să-i urmărească penal pe cei care au condus compania în perioada accidentelor din anii 2018 și 2019, soldate cu moartea a 346 de persoane.

Șeful Boeing, huiduit în Senatul american de familiile victimelor

În documentul elaborat de avocat, este menționată și audierea de marți, din Senatul american, a directorului executiv al Boeing, Dave Calhoun, care va părăsi această poziție până la finele anului.

"Prezint scuze pentru durerea pe care am provocat-o", a spus Calhoun, în timp ce era huiduit de membrii familiilor victimelor, prezenți la audiere.

Aceștia au afișat în Congresul SUA fotografii cu cei dispăruți în cele două accidente.

Două Boeing 737 Max s-au prăbușit în condiții aproape identice, după ce s-a activat MCAS

În octombrie 2018, un zbor al companiei Lion Air efectuat cu un Boeing 737 Max s-a prăbușit în Marea Java la 13 minute după ce a decolat din capitala indoneziană Jakarta. Toate cele 189 de persoane aflate la bord au murit.

Ancheta autorităților a conchis că accidentul a fost provocat de un cumul de factori tehnici: un senzor greșit calibrat a transmis date eronate către MCAS, un sistem de control al zborului, pe care Boeing nu l-a documentat pentru companiile aeriene, astfel încât piloții nu au știut cum să reacționeze pentru a-l dezactiva.

Pe baza datelor greșite, MCAS a orientat avionul cu botul în jos până la prăbușirea în mare, în ciuda eforturilor piloților de a stabiliza aeronava de la manșă.

În martie 2019, un zbor al Ethiopian Airlines s-a prăbușit la șase minute după decolarea din capitala etiopiană Addis Abeba. Toate cele 157 de persoane aflate la bord au fost ucise. Și în acest caz ancheta a subliniat rolul letal jucat de MCAS.

Departamentul de Justiție din SUA decide luna viitoare dacă redeschide un dosar de fraudă împotriva Boeing

În fața senatorilor americani, directorul Boeing a recunoscut că firma sa a făcut greșeli, dar a susținut că lecțiile din trecut au fost învățate.

În prezent, Departamentul american de Justiție analizează dacă va relua un dosar penal de fraudă împotriva Boeing, înaintat în 2021 și având legătură cu cele două accidente.

O decizie în acest sens este așteptată până pe 7 iulie.

Anterior, Boeing a recunoscut, în cadrul unei înțelegeri judiciare, că a indus în eroare autoritățile de reglementare în domeniul siguranței aeriene cu privire la anumite aspecte referitoare la modelul 737 Max.

Compania a promis că va crea un nou sistem de conformitate pentru a detecta și preveni alte fraude.

Luna trecută, procurorii americani au conchis că înțelegerea din trecut a fost încălcată de Boeing, după ce o ușă a unui aparat 737 Max s-a desprins în timpul unui zbor operat de Alaska Airlines în ianuarie anul curent.

×
x close