Un consilier al preşedintelui rus s-a lansat în critici la adresa lui Vladimir Putin, apreciind că Rusia va rămâne o putere de mâna a doua atâta vreme cât concentrează puterea în mâna unei elite.
Într-o serie de critici la adresa sistemului politic şi economic creat de Putin, Igor Iurghens l-a acuzat pe premierul rus de abandonarea reformelor pe care le-a demarat în 2000, când a ajuns la putere.
Consilierul a declarat că Putin a pus puterea în mâna unei mici elite, a creat un model dependent de energie ce a început să scârţâie pe măsură ce criza slăbeşte Rusia, scrie The Telegraph, care a realizat interviul cu acesta.
?Actualul sistem arată semne de supraextindere. Arată semne de supracentralizare şi fragilitate deoarece se bazează nu pe instituţii, ci pe mitologica verticalitate a puterii. Procesul de reformă s-a oprit la jumătate. Trebuie să luptăm din greu să repornim acele reforme, altfel nu vom prinde G8. Vom rămâne la nivelul statelor emergente", declara acesta.
Deşi nu are o funcţie oficială, conduce un grup al preşedintelui Medvedev şi este unul din liberalii apropiaţi de putere.
Iurghens a făcut referire şi la judecarea unui nou caz contra oligarhului Mihail Hodorkovski, apreciind că ?este un caz de jurisprudenţă selectivă şi de brutalitate disproporţionată ce este contraproductivă pentru stat?.
Au început negocierile ruso-americane privind dezarmarea nucleară
Negocierile ruso-americane în problema dezarmării nucleare au început marţi la Moscova, în contextul în care Tratatul de Reducere a Forţelor Strategice START-1 ce limitează arsenalul nuclear al Rusiei şi SUA expiră în luna decembrie.
Nici Moscova şi nici Washingtonul nu au dorit să furnizeze detalii referitoare la conţinutul acestei întâlniri, în timp ce primele discuţii tehnice au avut loc în luna aprilie la Roma.
Preşedinţii Rusiei şi SUA, Dmitri Medvedev şi Barack Obama, şi-au fixat ca obiectiv ajungerea la un compromis în problema dezarmării nucleare înainte de expirarea START-1 în luna decembrie, în timp ce niciun progres nu s-a înregistrat în domeniul respectiv sub preşedintele George W.Bush, aminteşte The Times.
Tratatul START-1 a fost semnat de SUA şi URSS la 31 iulie 1991, cu cinci luni înainte de destrămarea Uniunii Sovietice, şi va expira la 5 decembrie 2009.
Cu toate acestea nu sunt de aşteptat mari progrese întrucât este foarte probabil ca Rusia să condiţioneze noul tratat de renunţarea la sistemul american de apărare antirachetă în Europa Centrală. Pentru Washington o asemenea condiţie ar fi inacceptabilă.
Biden avertizează Bosnia că ar putea cădea în război civil
Vicepreşedintele american Joe Biden a promis că Washington va ajuta statele din Balcani pentru a intra în UE, dar a cerut parlamentarilor bosnicaci să uite diferendele între ei şi să conlucreze indiferent de partid şi etnie. El a declarat că aceştia vor fi judecaţi de istorie şi copii, transmite Reuters.
Biden a sosit la Sarajevo, prima etapă dintr-un tur de trei zile în regiune, menit a demonstra că SUA încă sunt interesate de această regiune. Cu toate acestea, deşi bosniacii sunt nerăbdători să primească ajutorul Washingtonului, sârbii ar dori ca americanii să nu se implice în problemele interne.
Oricum, oficialul american a avertizat că Bosnia ar putea cădea din nou pradă violenţelor dacă nu îşi vindecă diferendele etnice.
?Singurul viitor real este alăturarea de Europa. Acum nu sunteţi pe acest drum. Puteţi urma această cale sau una alternativă. Aţi mai făcut-o deja?, arăta Biden referindu-se şa războiul din 1992-95 .
SUA introduce reguli de emisii mai stricte
Administraţia americană a introdus noi standarde de respectat pentru industria auto începând cu anul 2016, în ce priveşte poluarea. Măsurile vor afecta întreaga societate americană, consideră
Astfel, standardele de mile parcurse cu un galon sau emisii de gaze introduse de Obama vor intra în vigoare în 2012 şi se vor fi încheiat patru ani mai târziu, iar întreaga flotă de maşini a SUA va fi transformată.
Noile reguli vor duce noile maşini şi camionte din SUA la o medie de 35,5 mile per galon (circa 8 litri la 100 de km), cu aproape 10 mile mai mult decât standardele de acum. De altfel maşinilor de pasageri li se va cere un standard de 39 mpg (7,2%), scrie AP.
Aceasta înseamnă că maşinile de pe drumurile americane vor trebui să devină mai mici, mai uşoare şi mai eficiente.
Antena3.ro