Spania,
Italia, Marea Britanie şi Cehia sunt printre puţinele ţări din
cadrul Uniunii Europene în care există profesori însărcinaţi
să favorizeze integrarea elevilor cu nevoi speciale sau a
imigranţilor, potrivit unui studiu publicat luni şi citat de agenţia EFE
din Bruxelles. Astfel,
în centrele spaniole cu elevi defavorizaţi există din 1996
posibilitatea de a recurge la ajutor specializat, format din echipe
de pedagogi, care fac legătura dintre şcoală şi familii sau
participă la controlul absenteismului la ore.
„Rare
sunt cazurile (cum ar fi Olanda, Portugalia şi Regatul Unit al Marii
Britanii şi Irlandei de Nord) care au dus la bun sfârşit o
reflecţie completă cu privire la rolul învăţătorilor, care
să fi dus la o reînnoire globală a statutului lor şi a
condiţiilor de muncă”, se arată în raportul citat,
potrivit căruia Spania merge pe această cale din 2006, când a
început activitatea pentru înnoirea statutului
profesorilor din învăţământul ne-universitar.
Potrivit
raportului elaborat de reţeaua de informare cu privire la educaţie
din Europa, centrele de educaţie trebuie să găsească soluţii la
problemele sociale globale, nu numai la îmbunătăţirea
rezultatelor academice. Între aceste probleme globale se numără
şi integrarea elevilor imigranţi, nevoile educaţionale speciale,
diversitatea socială şi egalitatea de şanse pentru elevii cu
dificultăţi.
Studiul
menţionat trece în revistă autonomia pedagogică şi
condiţiile de muncă ale profesorilor din cele 27 de ţări membre
ale UE, precum şi din Norvegia, Islanda şi Leichtenstein.
Agerpres