Taxele UE au ca obiectiv reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, dar autoritățile din China, Rusia sau Statele Unite refuză să le impună asupra propriilor companii. Agenția de rating Ftich a avertizat că această disensiune ar putea spirala într-un conflict comercial la nivel global.
Autoritatea care reglementează companiile aeriene din China a anunțat că nu va permite acestora să plătească taxe fără acordul guvernului, Beijingul urmând să ia măsuri pentru a-și proteja transportatorii.
Refuzul Chinei de a se alinia la cerințele Uniunii Europene subliniază poziția dificilă pre care a adoptat-o țara asiatică în raport cu efortul mondial de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. La nivel global, China este cel mai mare producător de astfel de gaze, dar fiind o țară cu economie în plină dezvoltare, este exceptată de la Protocolul Kyoto, care reglementează emisiile de gaze. De altfel, fabricile și uzinele chineze au primit miliarde de dolari de la un sistem european care plătește țările emergente pentru a-și limita emisiile, dar Beijingul a rezistat limitărilor.
Sistemul european de taxare a companiilor aeriene presupunte, totuși, exceptarea de la plată a companiilor din țări care iau măsuri echivalente pentru reducerea emisiilor de gaze, astfel nu se poate pune, încă, problema obligării la plată sau a sancțiunilor.
Mai multe companii aerine din Statele Unite, susținute de guvernele mai multor țări ca India sau China, au contestat taxele europene în judecată, însă instanțe europeană supremă a decis pentru susținerea lor.
International Air Trasnsport Association, asociația care reprezintă 84% din traficul aerian global, consideră că taxele europene vor distorsiona piața și vor costa companiile aeriene 1,2 miliarde de dolari anul acesta, costuri ce vor ajunge la 2,8 miliarde de dolari în 2020.