Potrivit rapoartelor întocmite de ONU, ultimul vas sechestrat de piraţii somalezi a fost petrolierul grecesc MV Smyrni, cu aproape un an în urmă, la 10 mai 2012.
Pirateria somalezilor a încetat din mai multe cauze. În primul rând, prezenţa militară internaţională din Oceanul Indian a intimidat clar aceste acţiuni. Apoi intervenţia armatei keniene, împotriva fortificaţiilor grupului Al-Shabab din Somalia, a dus la diminuarea semnificativă a forţei cu care atacau piraţii.
Referitor strict la atacurile asupra vaselor comerciale, care tranzitau Golful Aden spre Marea Roşie, prin strâmtoarea Bab el Mandeb, acestea s-au diminuat apreciabil. Dacă în perioada 2009 - 2011, piraţii atacau peste 100 de vapoare pe an, în 2012 doar 24 de vase au fost supuse unor tiruri de arme venite dinspre rebeli. Dacă ne referim la 2013, până acum doar patru vase au fost atacate cu arme de foc, dar piraţii nu au reuşit să urce la bord.
Transporturile maritime speciale din regiune sunt escortate de fregate militare şi supravegeate din aer de aparate de zbor. Vasele de croazieră, cu mii de pasageri la bord, beneficiază de un tratament preferenţial. La bordul acestora se îmbarcă câţiva militari de elită, inclusiv lunetişti, care patruelează 24/24 deck-urile pacheboturilor de lux, asigurând astfel securitatea şi siguranţa pasagerilor.