Contractele de aprovizionare a bazelor britanice, dar şi a celorlalte forţe occidentale, sunt deţinute de companii multinaţionale.
Totuşi, această afacere- mutarea livrărilor din portul pakistanez Karachi către bazele militare ale Marii Britanii sau SUA este în mare parte subcontractată către companiile locale de transport.
?The Times? scrie că tocmai în această externalizare a transportului stă mita de milioane de euro pe care plătitorii de taxe o dau talibanilor. Controversatele plăţi au fost confirmate de câţiva importatori de combustibili sau patroni de companii de securitate şi transport.
Se estimează că circa 25% din banii plătiţi pentru securitate la transportul combustibilului se duce în buzunarele importatorilor, declara unul dintre cei ce transportă combustibil.
Dimensiunea livrărilor pentru a menţine operaţiunea NATO este vastă şi impresionantă. Baza britanică din Helmand, de exemplu, are nevoie de peste un milion de litri de motorină şi benzină pe săptămână. În plus, în ţară se află peste 70.000 soldaţi pentru care nu trebuie ignorat echipamentul şi mâncarea, iar la anul sunt aşteptate alte 20.000 de trupe americane.
Un şef al unei companii de securitate explica că preţul cerut pentru transport este de 1000 de dolari pentru fiecare camion, iar un convoi are de obicei 40-50 camioane, uneori până la 100.
Întrebat dacă plăteşte talibanii să nu fie atacat, el declara: ?Toată lumea este flămândă, toată lumea vrea să mănânc. Atacă convoaiele pentru că nu au slujbe . Iau cu uşurinţă bani să nu atace?. El declara că până acum 14 luni a putut proteja convoaiele fără să plătească, dar recent atacurile au devenit mult prea puternice pentru a nu plăti.
S-a ajuns în situaţii în care unele companii au ajuns să îi plătească direct pe luptătorii talibani să escorteze vehiculul.
Oricum, nu doar talibanii profită de pe urma convoaielor. Taxe se mai plătesc hoţilor, poliţiei dar şi oficialilor guvernamentali.
Purtătorul de cuvânt al forţelor NATO în Afganistgan, James Gater, a confirmat că două firme au europene deţin contractul privind livrările către Afganistgan, dar cum cum le aduc în ţară este problema lor. Acestea sunt libere să subcontracteze pe cine doresc.
Antena3.ro