Nu de puţine ori ne-am arătatindignaţi de oficialii şi reprezentanţii presei din Vest, cuprecădere din SUA, când confundau micul nostru Paris,Bucureştiul, cu Budapesta. Realitatea este însă călocuitorii Ungariei trebuiau să fie cei indignaţi, ţinândcont de minunata şi memorabila experienţă oferită de capitala lorstrăbătută de Dunăre. De zece ori mai mare decât orice oraşdin Ungaria, Budapesta este o capitală care se adapteazăviitorului, dar care îşi păstrează aerul plin de tradiţieşi cultură.
Zilele trecute auzeam un politician latelevizor care ne spunea că este inadmisibil ca un funcţionarpublic (n.r. Mugur Isărescu) să nu fie înlocuit nici după 18ani de activitate. Ei bine, cu bune şi rele, primarul Budapestei seaflă în funcţie din 1990 şi chiar a renunţat la fotoliul deeuroparlamentar pentru a continua să administreze cele 23 desectoare ale oraşului. În tot acest timp, Gabor Demszky atransformat capitala maghiară într-un adevărat paradisturistic. În jur de 6 milioane de turişti vizitează anual?oraşul simţurilor? şi sunt captivaţi de atmosferă şi depanorame. La un scurt tur al oraşului treceţi pe lângărămăşiţe ale unor fortăreţe şi clădiri din timpurile romane,băi turceşti încă funcţionale, moştenirile epociibarocului şi goticului şi superbele arhitecturi ale clădirilornoi. O plimbare pe străzile şi prin pieţele Budapestei vădovedesc că, în ciuda dezvoltării spectaculoase, oraşul şi-apăstrat farmecul de altădată.
Pesta, văzut de pe Dealul Gellert
Drumul spre un paradis turistic
De ajuns acolo este simplu, mai alespentru români. Cu avionul, trenul sau cu maşina, drumul spreBudapesta nu reprezintă o problemă majoră, iar pentru a intra înUngaria nu aveţi nevoie decât de paşaport, fără viză. Dacăvă hotărâţi să mergeţi cu maşina, însă, câtevasfaturi nu v-ar strica. În primul rând, înarmaţi-văcu multă răbdare pentru drumurile româneşti, înspecial prin Sebeş şi pe centura Aradului, în cazul încare optaţi pentru o ieşire prin vama Nădlac.
Odată trecuţi de graniţă lucrurilese schimbă, drumurile sunt ca în palmă, indicatoarele suntsuficiente pentru orientare, iar până la autostrada M3 nuaveţi de străbătut multă cale. Nu trebuie totuşi să uitaţi căşi în Ungaria aveţi nevoie de rovinietă. Chiar dacă nu seaplică pe toate drumurile, ca în România, pentruautostradă este obligatorie. O puteţi achziţiona chiar de la primabenzinărie cum treceţi graniţa, pe partea dreaptă, pe o perioadăde patru zile sau mai mult. Pentru a evita orice altă problemă cupoliţia rutieră este de ştiut faptul că toleranţa faţă dealcool a ungurilor este zero, vorbitul la telefon este permis doarprin handsfree, centurile sunt obligatorii şi pentru pasagerii dinspate, iar folosirea proiectoarelor este strict interzisă înlipsa ceţii. În oraşe limita de viteză este de 50 km/h, iarîn afara lor de 90 km/h, în timp ce pe drumurilenaţionale cu cel puţin două benzi de circulaţie pe sens vitezamaximă admisă este de 110 km/h. Pe autostradă, ca şi înRomânia, puteţi rula cu cel mult 130 km/h.
Ajunşi la destinaţie, după aproximativ 13-14 ore de mers (n.r. din Bucureşti), aveţi grijăunde parcaţi, pentru că se fac controale periodice. În afaraparcărilor private, deobicei ale hotelurilor, pe stradă existăautomate unde se introduce cotravaloarea timpului de staţionare şise oferă un tichet de parcare. Acesta trebuie lăsat pe bord, lavedere. Deşi parcarea este scumpă la unguri (între 115 şi430 de forinţi pe oră), există avantajul pentru cei care viziteazăoraşul în weekend sau de sărbători legale, cândparcarea în aceste locuri este liberă. (vineri ora 18:00locală, până luni ora 08:00).
Transportul în comun, cel mai rapid mod de deplasare
Dacă nu doriţi să vă trambalaţi cumaşina, transportul în comun este mai mult decâtrecomandat, chiar dacă preţul unui bilet de călătorie este scump,270 de forinţi, aproximativ 4 lei. Acesta este valabil atâtpentru tramvaie şi autobuze, cât şi pentru metrou, iardeplasarea cu oricare dintre aceste mijloace de transport este extremde rapidă, existând benzi speciale de circulaţie pentruautobuze, care sunt respectate cu sfinţenie de şoferi. Un bonusreprezintă şi faptul că trecerile de pietoni sunt înlocuitecu pasaje subterane, care sunt folosite, spre deosebire de pasajul dela Bucur Obor, spre exemplu.
Scări rulante de acces la metroul dinBudapesta, cel mai vechi din Europa continentală
Revenind la preţul călătoriei,există totuşi ?Cardul Budapesta?, care este cel mai bun prietenal turistului. Eliberat pentru 48 (6.500 de forinţi) sau 72 de ore(8.000 de forinţi), de la peste 250 de locaţii din întreguloraş, cardul oferă transport public gratuit, acces la 60 de muzeeşi alte locaţii importante (Biserica Matei, grădina zoologică),discounturi pentru tururile de oraş şi pentru unele băi turceşti,restaurante, magazine şi alte locaţii. Şi pentru că veni vorbadespre tururile Budapestei, acestea pot fi făcute pe apă sau cu unautobuz descoperit. Dacă nu aveţi mult timp la dispoziţie, unastfel de tur, care bifează cele mai importante clădiri şi locaţiisub patrimoniu UNESCO din oraş, este ideal, iar croaziera pe Dunăre,în special după lăsarea serii, este fenomenală.
Obiectivele turistice pot fi vizitateşi la pas, de cei cu o formă fizică mai bună, greutăţi fiindîntâmpinate doar la vizitarea Castelului Buda şi a Citadelei de pe Dealul Gellert, unde se află şi Statuia Libertăţii.Aceste locaţii sunt doar câteva dintre cele pe care nu trebuiesă le rataţi, cu menţiunea că cele mai remarcabile creaţiiarhitecturale din Budapesta sunt situate de-a lungul malurilorDunării.
Buda ? frumuseţi bucolice, străziliniştite şi peisaje minunate
Castelul Buda ? este o grupare de maimulte structuri (re)construite de-a lungul veacurilor. Cunoscut şica Palatul Regal, Castelul Buda adăposteşte Muzeul de Istorie şiGaleria Naţională Maghiară. Cel mai plăcut drum spre Castel estecel cu funicularul, de unde aveţi parte de privelişti minunateasupra Pestei şi a Dunării.
Castelul Buda şi ruinele dimprejur
Nu rataţi în zonă niciBastionul Pescarilor sau Biserica Matthias.
Citadella ? pe vremuri o fortăreaţă,astăzi un muzeu. Se află pe Dealul Gellert şi oferă o panoramăextraordinară asupra oraşului. Deasupra ei stă cocoţatăMonumentul Eliberării sau Statuia Libertăţii, una dintre puţinelepiese de artă sovietică rămase în Budapesta. Este unmonument închinat tuturor celor care şi-au dat viaţa pentruprosperitatea Ungariei.
Pesta şi ambarcaţiunile de pe Dunăre(stânga) şi Dealul Gellert (dreapta)
Nu rataţi, la poalele dealului, BăileGellert, cele mai cunoscute şi cele mai luxoase băi din Budapesta.
Pesta ? strălucirea şi extravaganţavieţii citadine
Palatul Parlamentului ? un palat cuturnuleţe albe neogotice şi bolţi inspirate de PalatulWestminster. Una dintre cele mai vechi clădiri legislative dinEuropa, cea mai mare clădire din Ungaria şi al doilea cel mai mareParlament din Europa. Îl găsiţi în Piaţa KossuthLajos, unde se regăsesc şi alte monumente splendide ce comemoreazărevoltele maghiare împotriva opresiunilor austrice şisovietice.
Bazilica Sfântului Ştefan ?cea mai mare biserică din Budapesta. Deşi a suferit pagube de peurma bombardamentelor din cel de-al Doilea Război Mondial, bisericaa rezistat datorită proiectului de reparaţie a erorilorarhitectonice, conceput de celebrul arhitect maghiar Miklos Ybl. ÎnCapela Dreptei Sfinte se află cea mai cinstită relicvă din Ungaria? ceea ce se susţine că ar fi mâna dreaptă mumificată aSfântului Ştefan.
Opera de Stat ? proiectată deacelaşi Miklos Ybl, clădirea este poate cea mai frumoasă din oraş.Pe faţada ei figurează 16 dintre marii compozitori ai lumii, precumMonteverdi, Mozart, Beethoven, Verdi, Bizet sau Ceaikovski.
Nu rataţi Marea Sinagogă, BisericaMargareta, Muzeul Casa Terorii sau Parcul Statuilor.
Dacă doriţi să vă relaxaţi, oplimbare pe Insula Margareta este recomandată. O oază de verdeaţă,spre care accesul se face de pe podul cu acelaşi nume. Aici veţirămâne surprinşi de multitudinea de activităţi pe care leputeţi întreprinde. Majoritatea localnicilor preferă săvină, pe timpul verii, să stea la un picnic, să se bronzeze un picsau să se răcorească pe unul dintre ştrandurile (cu toboganeincluse) amenajate pe insulă. Alţii, mai activi din fire, preferăterenurile de tenis, fotbal sau baschet. Pe insulă găsiţi şi unteatru în aer liber, o biserică şi un sit arheologic. Dar,foarte surprinzător, şi o mini-grădină zoologică fără taxă deacces, chiar de-a lungul aleilor, unde pot fi zărite mai multepăsări, dar şi căprioare sau iepuri.
La cumpărături...
De relaxat vă puteţi relaxa şi lacumpărături sau gustând din bunătăţile culinare alemaghiarilor. Pentru prima parte există Vaci Utca, unde esteimposibil să numeri magazinele înşirate pe ?Strada Modei?.Pe străduţele lăturalnice, mai puţin cunoscute, găsiţi omulţime de librării, cafenele, magazine de delicatese şi produsede cofetărie renumite în lume. În apropierea de VaciUtca există şi Raday Utca, un paradis al restaurantelor, undeputeţi mânca de la tradiţionalele supe gulaş şi puipaprika, până la provocatoarele supe reci de zmeură şimâncăruri de raţă cu pepene. Plata, nu vă faceţi probleme,se poate realiza atât în forinţi, cât şi îneuro. Dar mai ales cu cardul bancar din România. De altfel,este recomandat ca şi banii să îi aveţi pe card, indiferentde valută, aceştia putând fi scoşi de la orice bancomat.
Sărbătoare pe Podul cu Lanţuri, îndrumul spre Vaci Utca
Orice pădure are şi uscăciunile ei
Şi la hotel puteţi plăti îneuro sau cu cardul. Tot de aici aflaţi şi de partea neplăcută aBudapestei, pentru că de lipsa curăţeniei, trafic precum în Bucureştisau câini maidanezi la fiecare pas nu se pune problema. Estevorba despre infracţionalitate. Budapesta este în general unoraş sigur şi destul de liniştit. Trebuie avut însă grijăla hoţii de buzunare, pe care îi ştiţi prea bine şi dinRomânia, şi la femeile prea prietenoase pe care le întâlniţipe străzile frecventate des de turişti. La hoteluri sunt puse chiar anunţuri care spun că, în cazul în care doriţisă vă duceţi la un sexy-club, să cereţi întâi maimulte detalii la recepţie. Practica cea mai des întâlnităîn cazul ?fetelor de consum? constă în faptul căturistul îi cumpără o băutură de la bar, pentru care i sedă o factură exorbitantă. Din senin apar şi câteva ?gorile?în jur, care se asigură că străinul va plăti consumaţia.
Foto şi text: Cornel Preda, Antena3.ro