Coreea de Nord, acuzată că a trimis soldați ca să lupte alături de ruși pe frontul din Ucraina, a trimis și piloți de vânătoare care să piloteze avioane militare rusești, scrie Newsweek.com.
Un oficial guvernamental din Coreea de Sud a susținut că, luna trecută, Coreea de Nord a trimis piloți de vânătoare la Vladivostok, în Rusia, înainte să trimită trupe terestre în 8 octombrie, a informat presa sud-coreeană TV Chosun. Dacă informațiile se confirmă, Rusia va deveni prima țară în care piloții nord-coreeni vor fi staționați în afara țării lor de la Războiul din Vietnam. De asemenea, aceștia au participat anterior la operațiuni de luptă în Siria și Egipt în timpul Războiului Yom Kippur din 1973.
Pentru piloții din Coreea de Nord nu ar fi o problemă trecerea pe avioanele rusești, dat fiind că flota aeriană militară a Phenianului are în componență astfel de aparate.
Newsweek a contactat ambasada Coreei de Nord în China pentru comentarii prin e-mail.
Atât Ucraina, cât și Coreea de Sud au acuzat Coreea de Nord, condusă de Kim Jong Un că a trimis trupe pentru a sprijini războiul dus de Rusia în Ucraina. Kremlinul a susținut că cooperarea cu Nordul „nu este îndreptată împotriva țărilor terțe”.
Luni, un reprezentant nord-coreean la ONU a respins acuzațiile de la Kiev și Seul pentru prima dată, susținând că acuzațiile lor sunt „zvonuri neîntemeiate” și că Phenianul se bucură de o relație de cooperare cu Moscova.
Coreea de Nord deține peste 900 de avioane de luptă, a declarat Agenția de Informații pentru Apărare a Statelor Unite într-un raport din 2021. Cele mai competitive avioane de luptă ale țării au fost achiziționate de la Uniunea Sovietică, inclusiv avioane de atac la sol Su-25 și avioane de luptă MiG-29. Su-25 a fost folosit intens în Ucraina, unde mai multe au fost doborâte.
Site-ul olandez Oryx a confirmat că 114 avioane rusești au fost distruse și 15 avariate de la începutul războiului din Ucraina, inclusiv 34 de avioane Su-25.
Raportul de informații american a mai susținut că, din cauza problemelor legate de lipsa combustibilului și a îngrijorărilor cu privire la aeronavele vechi, piloții s-au antrenat doar 15-25 de ore în fiecare an, motiv pentru care nu sunt pregătiți pentru astfel de misiuni de luptă.