Navele așteaptă să acceseze rutele de ieșire prin canalele din estuarul Sulina și Bystre pentru a ajunge la o serie de porturi și terminale din România, de unde cerealele pot fi transportate mai departe în întreaga lume, pe fondul creșterii îngrijorării la nivel mondial cu privire la blocada rusă asupra exporturilor ucrainene prin Marea Neagră, scrie The Guardian.
Serviciile de urmărire maritimă au arătat navele în impas care așteptau să treacă Dunărea de când a fost deschisă o a doua rută prin estuarul Bystre, după recenta retragere a Rusiei de pe Insula Șerpilor din apropiere.
Anterior, navele puteau să treacă în Dunăre doar prin canalul Sulina, al cărui pasaj este unidirecțional, iar navele de marfă trebuiau să aștepte săptămâni întregi pentru a trece.
Deși marii transportatori nu pot trece prin estuarul Bystre, ceea ce limitează cantitatea de cereale care poate fi exportată, oficialii ucraineni au declarat că deja 16 nave au tranzitat ruta Bystre în cele patru zile de la redeschiderea acesteia.
În condițiile în care porturile minate și blocada rusă de pe coasta de sud a Ucrainei limitează traficul maritim, brațul nordic al Deltei Dunării, care urmează granița sudică a Ucrainei, și micile porturi fluviale au căpătat o importanță globală, pe fondul avertismentelor de foamete în unele părți ale Africii, deoarece cerealele ucrainene au fost ținute departe de piața internațională, iar prețurile au crescut vertiginos.