Antena 3 CNN Externe NASA mai ține capsula Starliner pe orbită, ca să afle de ce s-a defectat

NASA mai ține capsula Starliner pe orbită, ca să afle de ce s-a defectat

Roxana Mihăiescu
3 minute de citit Publicat la 16:27 23 Iun 2024 Modificat la 16:34 23 Iun 2024
profimedia-0879444400
NASA amână din nou revenirea capsulei Starliner de pe Terra, din cauza unor defecțiunilor suferite în timpul zborului / sursă foto: Profimedia Images

NASA a amânat din nou desprinderea capsulei Starliner de Staţia Spaţială Internaţională (ISS) şi revenirea pe Terra a acestui vehicul dezvoltat de Boeing, cu primul său echipaj de astronauţi, pentru a acorda astfel mai mult timp echipelor care examinează problemele tehnice întâmpinate după lansare, a anunţat vineri agenţia spaţială americană, notează Agerpres.

NASA nu a stabilit o nouă dată de întoarcere pe Terra a celor doi astronauţi care participă la prima misiune cu echipaj a capsulei construite de grupul Boeing. Revenirea pe Pământ fusese amânată pentru 26 iunie, după data iniţială de 14 iunie.

„Managerii misiunii evaluează oportunităţile viitoare de întoarcere pe Terra după cele două ieşiri extravehiculare programate pe 24 iunie şi pe 2 iulie”, a precizat NASA.

Cei doi astronauţi americani participanţi la această misiune, Butch Wilmore şi Suni Williams, au fost lansaţi pe 5 iunie în cadrul ultimului zbor demonstrativ efectuat de Boeing pentru a obţine din partea NASA certificarea capsulei Starliner pentru zboruri comerciale de rutină.

„Ne acordăm timpul necesar şi urmăm procesul standard al echipei de management al misiunii”, a declarat Steve Stich, managerul programului de echipaj comercial al NASA.

„Starliner se comportă bine pe orbită în timp ce este andocată la staţia spaţială”, a spus Steve Stich, adăugând că timpul suplimentar va oferi „informaţii valoroase” privind actualizările sistemului pentru misiunile viitoare.

Zborul cu echipaj al capsulei spaţiale Starliner, care a fost testată în spaţiu de două ori începând din 2019 fără oameni la bord, s-a confruntat cu cinci defecţiuni ale celor 28 de propulsoare de manevră, cinci scurgeri de gaz heliu destinat presurizării acestor propulsoare şi o supapă de propulsie cu funcţionare lentă, care a semnalat probleme nerezolvate în trecut.

Aceste probleme şi testele suplimentare efectuate de NASA şi Boeing pun sub semnul întrebării data exactă la care echipajul Starliner va putea efectua călătoria de întoarcere pe Terra, care va avea o durată de aproximativ şase ore, şi se adaugă la problemele mai ample ale programului.

NASA doreşte ca Starliner să devină cea de-a doua capsulă spaţială americană capabilă să transporte astronauţi

Boeing a cheltuit 1,5 miliarde de dolari în depăşiri de costuri în afara contractului său de dezvoltare semnat cu NASA, în valoare de 4,5 miliarde de dolari.

NASA doreşte ca Starliner să devină cea de-a doua capsulă spaţială americană capabilă să transporte astronauţi spre şi dinspre ISS, alături de Crew Dragon de la SpaceX, principalul său vehicul începând din 2020.

Însă programul Starliner al grupului Boeing s-a confruntat timp de mai mulţi ani cu erori de software, probleme de proiectare şi dispute între subcontractanţi.

Atunci când Starliner a ajuns în proximitatea staţiei spaţiale cu care urma să se conecteze în data de 6 iunie, cele cinci defecţiuni ale propulsoarelor sale au împiedicat apropierea capsulei până când Boeing a efectuat o reparaţie.

Inginerii au rescris software-ul şi au modificat unele proceduri pentru a readuce la viaţă patru dintre ele şi pentru a continua astfel operaţiunea de andocare.

Desprinderea capsulei Starliner de ISS şi revenirea sa pe Terra reprezintă cele mai complicate faze ale misiunii sale de testare.

Oficialii NASA au declarat că doresc să înţeleagă mai bine cauza defecţiunilor propulsoarelor, a problemelor cu supapele şi a scurgerilor de heliu înainte ca Starliner să îşi înceapă întoarcerea pe Pământ.

Deşi un singur propulsor a rămas nefuncţional în cadrul zborul actual al capsulei Starliner, Boeing a întâmpinat patru probleme la propulsoarele vehiculului în timpul întoarcerii sale din spaţiu, fără echipaj, în 2022.

Regulile de zbor stabilite de Boeing şi NASA impun ca propulsoarele de manevră ale Starliner să permită „şase grade de libertate de control”, cel puţin, şi să aibă fiecare câte un propulsor de rezervă, a declarat pentru Reuters un purtător de cuvânt al NASA.

Acest lucru ar putea însemna că cel puţin 12 din cele 28 de propulsoare, majoritatea de rezervă, sunt necesare pentru a realiza un zbor în siguranţă. 

×
TOP articole
x close