Antena 3 CNN Externe Mapamond Țara în care 40% dintre locuitori au sub 25 de ani. Ce reforme au dus la întinerirea populației: „Tinerii văd un viitor în asta”

Țara în care 40% dintre locuitori au sub 25 de ani. Ce reforme au dus la întinerirea populației: „Tinerii văd un viitor în asta”

uzbekistan bukhaara
Oameni pe stradă, lângă moscheea albastră din Bukhaara, Uzbekistan. Sursa foto: Getty Images
de Mia Lungu    |    21 Aug 2024   •   23:50

O țară fără ieșire la mare din inima Asiei Centrale a fost mult timp alimentată de agricultură și producție. Însă acum, o economie în creștere și o populație mai tânără conduc la o extindere a industriilor creative ale țării.

În ultimii ani, guvernul din Uzbekistan a investit masiv într-o serie de proiecte ambițioase de artă și arhitectură pentru a promova arta uzbecă pe scena mondială, noul Muzeu de Stat de Artă din Tașkent urmând să devină cel mai mare spațiu expozițional din Asia Centrală.

Odil Mukhamedov, în vârstă de 26 de ani, a văzut o oportunitate de a ajuta la construirea sectorului atunci când a fondat comunitatea creativă Moc în 2019. Aceasta a apărut atunci când și-a dat seama că nu existau platforme locale pentru a împărtăși idei și pentru a susține artiștii.

„Am început să aducem împreună fiecare persoană creativă pe care o cunoșteam: artiști, muzicieni, designeri, arhitecți”, a declarat el pentru CNN. „Comunitatea a început să se extindă și apoi am început să înțelegem că potențialul persoanelor creative din Uzbekistan este foarte mare”.

„Este momentul ca tinerii creativi să își facă vocea auzită”

„Când nu există industrie, este foarte greu să lucrezi în acest domeniu. Deci, pentru un tânăr, este mult mai ușor să emigreze”, spune el. „Și am început să ne gândim cum să găsim motivația pentru tânăra generație, astfel încât să poată rămâne aici și să își creeze proiectele.”

În fosta republică sovietică, fostul președinte Islam Karimov a condus Uzbekistanul spre independență în 1991. Liderul autoritar a rămas la putere timp de 25 de ani, până la decesul său în 2016.

De atunci, cea mai populată țară din Asia Centrală a întreprins o serie de reforme politice și economice. Printre acestea se numără reducerea barierelor comerciale, facilitarea activității companiilor și deschiderea pieței valutare. Promovarea de către guvern a industriilor creative este văzută ca o extindere a acestor obiective.

Colectivul Moc organizează festivaluri artistice independente în Uzbekistan, inclusiv un festival de muzică electronică în regiunea deșertică a Mării Aral și un „festival al festivalurilor” numit Mocfest în capitală. Ediția din acest an a Mocfest se desfășoară între 23 și 25 august și prezintă lucrări realizate de tineri muzicieni, artiști, bucătari și ecologiști.

„Vedem că economia țării se dezvoltă”, a declarat Mukhamedov. „Așadar, este momentul ca tinerii creativi să se ridice și să își facă vocea auzită.”

„Cred că acesta este motivul pentru care tinerii sunt captivați”

Având în vedere că 40% din populația Uzbekistanului are sub 25 de ani, tinerii uzbeci au profitat de social media pentru a ajunge cu conținutul lor la publicul global.

Fosta gimnastă și superstarul social media Asal Saparbaeva, cunoscută sub numele de Littos, a adunat sute de milioane de vizualizări pe TikTok și aproape 15 milioane de urmăritori pe canalele sale de social media din întreaga lume cu marca sa unică de sporturi extreme și stil atletic uzbek.

Saparbaeva și soțul ei, Yaroslav Nikolenko, și-au dezvoltat compania de social media în timpul pandemiei, încărcând cinci până la șase videoclipuri pe zi pe toate rețelele sociale disponibile. Ei au descoperit că realizarea de videoclipuri fără limbă a permis accesul la o audiență globală mai largă.

Saparbaeva realizează o serie uluitoare de acrobații și cascadorii, adesea în rolul unei „kelinka” sau al unei mirese tradiționale uzbece. Este strigătul ei de mobilizare către femeile din Asia Centrală pentru a se implica în sport și a continua să facă ceea ce le place după căsătorie.

„Multe domenii văd acum creștere și o reducere a birocrației, ceea ce este foarte important”

Ea consideră că rețelele de socializare le pot oferi tinerilor oportunități de autoexprimare. „Școala te obligă să faci ceva, dar pe internet, poți învăța sau crea ceva pentru tine”, spune ea. „Cred că acesta este motivul pentru care tinerii sunt captivați de toate acestea. Ei văd un viitor în asta”.

În Tașkent, Galeria Human House a fost un centru pentru artiștii locali timp de peste 20 de ani. Fondatoarea și directoarea Lola Saifi spune că multe s-au schimbat în țară în ultimii cinci ani.

„A devenit mult mai ușor să faci afaceri în Uzbekistan”, spune Saifi. „Multe domenii văd acum creștere și o reducere a birocrației, ceea ce este foarte important. În ceea ce privește economia creativă, din păcate, cred că suntem încă la început, iar statul nu vede încă diferența dintre economia creativă și cea non-creativă.”

Artiștii locali spun că, în ciuda sprijinului oficial pentru proiectele de referință, sprijinul financiar la nivel de bază este dificil de accesat, chiar dacă sectorul poate fi un contributor valoros la economie.

„Este același antreprenoriat, aceeași afacere ca toate celelalte. De asemenea, poate plăti impozite, poate oferi oportunități oamenilor care locuiesc în zone îndepărtate din Uzbekistan”, a spus ea.

×
Citește mai multe din Mapamond
» Vezi toate știrile din Mapamond
Cele mai noi știri
Parteneri
x close