În timp ce urbaniștii ambițioși încearcă să facă din „orașele de 15 minute” o realitate, cartierul unui oraș din Danemarca a făcut un pas înainte. Imagini impresionante arată cum este viața atunci când tot ce ai nevoie este la o plimbare distanță.
Danemarca a construit un loc în care tot ce ai nevoie se află la o distanță de maxim cinci minute de casă: Nordhavn, un nou cartier din Copenhaga, arată The Guardian.
Așa arată crearea unui oraș atunci când totul este corect: la scară umană, prietenos cu pietonii, divers din punct de vedere arhitectural, cu standarde ecologice, cu multe maluri. Un loc pe care oamenii sunt bucuroși să îl viziteze, chiar și într-o zi rece de iarnă: cumpărături, ciclism, plimbarea câinilor, jogging, chiar și înot în apă rece pe plaja publică. Este multă liniște acolo, dar nu pentru că nu sunt oameni, ci pentru că nu prea sunt mașini - iar cele care trec pe aici sunt electrice.
„Mașinile nu sunt binevenite aici”
Acesta este adevăratul fundament al conceptului de oraș de cinci minute. „Mașinile nu sunt binevenite aici”, spune Lars Riemann, de la consultanții în planificare Ramboll, care au câștigat concursul pentru proiectarea Nordhavn în 2008, împreună cu arhitecții Cobe și Sleth și alți parteneri.
Nordhavn era un fost peisaj industrial: o peninsulă de 2 km² la nord-est de centrul orașului, care a funcționat ca port liber timp de mai bine de un secol. Dar, având în vedere creșterea populației și a popularității orașului Copenhaga, municipalitatea a decis să reamenajeze aceste zone portuare, oferind locuințe pentru 40.000 de persoane și locuri de muncă pentru alte 40 000 în următorii 40 de ani. În prezent, Nordhavn are o populație de aproximativ 6.000 de locuitori.
„Am spus: „Cum arată un oraș în care se poate merge pe jos? Cum arată străzile? Ce le place oamenilor să experimenteze în timp ce merg pe jos?"” În ceea ce privește transportul, au început cu o nouă linie de metrou, apoi cu piste pentru biciclete. „La final, a fost ceva de genul: „Bine, deci acum că avem toată această infrastructură pentru mersul pe jos, cu bicicleta și transportul public, mai este loc pentru mașini?"”, povestește Riemann.
În jurul fiecărei stații de metrou, planificatorii au desenat cercuri cu o rază de 400 de metri. „Asta este ceea ce se poate parcurge pe jos în cinci minute”, spune directorul de proiect al Cobe, Rune Boserup, din biroul său - un depozit transformat din Nordhavn, așa cum se întâmplă.
„Într-un astfel de cerc, veți avea un amestec de zone rezidențiale și clădiri de birouri, infrastructură socială precum școli și grădinițe, magazine, cafenele - tot ceea ce aveți nevoie în viața de zi cu zi.”
Un cartier sustenabil
Bineînțeles, această renunțare la autovehicule aduce beneficii uriașe pentru mediu, iar Danemarca este lider în acest sens de zeci de ani. Copenhaga s-a angajat să devină „primul oraș din lume neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon” - inițial până în 2025, deși obiectivul a fost depășit cu câțiva ani de atunci (de vină fiind contabilizarea prea optimistă a capturilor de carbon și alte cauze). Cu toate acestea, orașul a pus în aplicare inițiative ecologice, cum ar fi încălzirea centralizată, sursele regenerabile de energie și programele de eficiență energetică, și a redus emisiile cu 75% din 2005.
Nordhavn este, totuși, neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon. Pe lângă transport, clădirile noi sunt proiectate în conformitate cu cele mai înalte standarde de mediu, iar unele au fost adaptate din clădiri vechi, cum ar fi impresionantul Silo de 17 etaje și turnurile cilindrice Portland, inițial silozuri folosite pentru depozitarea cerealelor și, respectiv, a cimentului.
„Este plăcut să îți cunoști vecinul - asta face parte din designul de aici”
Totuși, nu este vorba doar de sustenabilitatea ecologică. „Este vorba, de asemenea, despre sustenabilitate socială”, spune Anne Skovbro, directorul general al By & Havn, autoritatea portuară și urbană deținută de guvern, care deține și administrează Nordhavn.
„Ca oameni, suntem hrăniți de ideea de a avea contact cu alți oameni. În Danemarca, trebuie să mergi să mănânci niște produse de patiserie daneze dimineața. Asta este important. Și este plăcut să îți cunoști vecinul - asta face parte din designul de aici.”, spune aceasta.
Dacă există un dezavantaj al conceptului de oraș de cinci minute, sau chiar de 15 minute, acesta este că poate duce la crearea unor enclave exclusiviste. Totul este foarte frumos pentru oamenii care locuiesc în Nordhavn, dar, după cum sugerează magazinele de design de lux, nu este ieftin. De fapt, a devenit unul dintre cele mai scumpe locuri din oraș: prețurile proprietăților sunt cu 20% mai mari decât media din Copenhaga.
Zona a devenit deosebit de populară în rândul familiilor de expatriați - în 2017 s-a deschis o nouă școală internațională inteligentă, cu taxă, îmbrăcată în panouri solare albastru-verzui. Există planuri de construire a unei școli mari finanțate de stat lângă aceasta, cu terenuri de sport comune între ele, dar, pentru moment, copiii de gimnaziu trebuie să facă naveta în afara Nordhavn.
Când va fi gata cartierul Nordhavn
În prezent, Nordhavn este finalizat doar în proporție de 25%. Cea mai mare parte a sitului este încă industrială, inclusiv un port de containere și depozite. Dar la orizontul apropiat se întrevăd noi elemente atrăgătoare.
Unul dintre acestea este un mare parc public de-a lungul coastei de nord a peninsulei, care urmează să fie deschis în doi sau trei ani. Un altul este Fabrica de Tuneluri - un fost complex imens din mijlocul Nordhavn, folosit cândva pentru fabricarea secțiunilor tunelului subacvatic care leagă Copenhaga de Malmö. Acum este transformat într-un „punct de atracție culturală cu o perspectivă internațională”.
În ciuda ideilor care atrag atenția, nimeni de la Nordhavn nu exagerează cu pretențiile sale de a fi o idee cu totul nouă. „Elementele de bază sunt un design urban european foarte tradițional”, spune Skovbro. La urma urmei, părți ale multor orașe europene existente ar putea fi, de asemenea, clasificate drept „de cinci minute”, spune ea.
Cu alte cuvinte, orașul viitorului seamănă din ce în ce mai mult cu orașul trecutului - adică cu trecutul dinainte ca automobilele și modernismul monolitic să preia controlul. Doar că acum putem avea mijloace de transport curate, străzi sigure și apartamente confortabile, cu geamuri triple, dar oamenii continuă să se privească în ochi cu vecinii lor.